Under torsdagen fick Ica nÀra i Katrineholm besök av Mats Melin, mer kÀnd som Ica-Jerry pÄ TV. Tillsammans med Jessica Hagman, marknadsansvarig för Ica blommor, PÀr Johansson och Johanna Frick Lindberg, ledare och samordnare för glada Hudik teatern, Äker Mats Melin runt pÄ en kÀrleksturné i Sverige.
Ica nÀra var en av mÄnga butiker som ansökte om att Mats Melin och gÀnget skulle komma och hÀlsa pÄ. Butiken blev en av Ätta utvalda som fick chans att trÀffa honom.
â Det Ă€r vĂ€ldigt stort och man blir vĂ€ldigt stolt, sĂ€ger Magnus Jeppsson, Ica-handlare.
För 15 Är sedan, Är 2009, kom första Ica-reklamen med Mats Melin. Efter sin första replik "har du aldrig sett en praktikant förut" blev han Ica-Jerry med hela svenska folket. DÀrefter har Mats Melin synts i allt fler Ica-reklamer, filmer och i andra sammanhang med Glada Hudik teatern.
Under flera Är har Ica-stifelsen, tillsammans med Glada Hudik teatern sÄlt tulpaner, dÀr tre kronor per sÄld bukett gÄr till verksamheten. Det bidrar Àven till projektet, Catwalk skola, dÀr lÀrare och elever tillsammans kan se filmen Catwalk, för att sedan skapa diskussion om alla mÀnniskors olikheter och lika vÀrde.
Mats Melin var i butiken för att signera kort och blommor, prata med mÀnniskor och sprida kunskap om allas lika vÀrde. Och han var inte det minsta nervös. DÀremot var han vÀldigt taggad pÄ att trÀffa katrineholmarna.
â Jag tycker att det Ă€r roligt att trĂ€ffa mĂ€nniskor, som man kan prata och skratta med. SĂ„dant tycker jag Ă€r kul. Jag ser att de uppskattar mig och att de tycker jag Ă€r trevlig, sĂ€ger Mats Melin.
PÀr Johansson, ledare för Glada Hudik, berÀttar om mÄnga roliga anekdoter och minnen de har tillsammans. Han berÀttar Àven om hur karaktÀren Jerry blev till.
Tillsammans bildade Ica och glada Hudik projektet "vi kan mer" som gick ut pÄ att Ica under tre Ärs tid skulle anstÀlla personal med funktionsvariationer. De upplevde att media inte alls var engagerade i detta och funderade pÄ hur de skulle kunna nÄ ut och skapa debatt kring Àmnet. DÄ uppkom idén om att göra karaktÀren Jerry i reklamfilmerna.
Mats Melin fick chansen att provfilma som Jerry, men dök inte upp eftersom att han hade tvÀttstuga just den dagen. NÀr de vÀl fick till en provspelning var han sjÀlvklar för rollen.
PÀr Johansson berÀttar att den nya satsningen och de tre olika reklamfilmer rörde upp mÄnga kÀnslor runt om i landet.
â NĂ€r första filmen kom ut blev det ett jĂ€kla liv och folk blev som galna. De kunde inte förstĂ„ hur vi kunde "slĂ€nga in" en kille med Downs syndrom. NĂ€r andra filmen slĂ€pptes ringde jag Mats mamma Monica och frĂ„gade hur hon kĂ€nde. Hon sa att vi bara skulle fortsĂ€tta, hon sĂ„g hur lycklig han var. Till sista filmen slĂ€pptes nyheten om satsningen pĂ„ anstĂ€llda med funktionsvariation, vilket uppskattades av vĂ€ldigt mĂ„nga. Men hade vi inte fĂ„tt all skit i början sĂ„ hade det inte blivit denna debatt och vi hade nog inte varit pĂ„ samma stĂ€lle idag, sĂ€ger PĂ€r Johansson.
Tack vare alla inblandade har ICA runt ungefÀr 1850 anstÀllda med funktionsvariation och PÀr berÀttar att det Àr först nÀr de besöker butiker som de förstÄr att de varit med och gjort skillnad för sÄ mÄnga mÀnniskor.
Mats Melin fick dela dagen med mÄnga glada katrineholmare, i alla Äldrar. Det blev en fin stund med mÄnga autografer och gruppbilder tillsammans.