Ris och ros om nya regler för A-traktorer

Nu föreslås en rad regelskärpningar kring A-traktorer, för att öka trafiksäkerheten och minska antalet olyckor. Förslagen möts av både positiva som negativa tillrop hos ungdomarna Tuva Löwencrona och Julia Eliasson. Båda hade velat se högre hastighet.

Tuva Löwencrona och Julia Eliasson hade gärna sett en högre tillåten hastighet för A-traktorer.

Tuva Löwencrona och Julia Eliasson hade gärna sett en högre tillåten hastighet för A-traktorer.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2022-11-03 11:50

På tisdagen presenterade Transportstyrelsen en rad förslag som innebär tuffare krav för A-traktorer och dess förare. Dels vill man införa krav på säkerhetsbälte, dels att fordonen ska vara utrustade med vinterdäck likt övriga bilar. Dessutom vill man se krav på max en person per plats. Utöver det vill myndigheten att tekniska krav ska införas för att göra det svårare att trimma A-traktorerna. 

Katrineholmaren Tuva Löwencrona, 16, har en egen A-traktor, som kompisen Julia Eliasson, 16, brukar få åka med i. Båda tycker att det är bra att krav på bilbälte införs, men tycker samtidigt att hastigheten borde höjas till åtminstone 45 kilometer i timmen, eller något mer. 

– Mopeder får köra i 45, men de är mindre säkra än en EPA. När jag kör i 30 kilometer i timmen på Vallavägen utsätter jag andra förare för större fara. Om jag kunde köra fortare skulle jag kunna hålla jämn fart med övrig trafik, säger Tuva Löwencrona.

Vad tänker ni kring att vissa personer manipulerar sina A-traktorer?

– Det kan vara tråkigt att köra i 30, men det gör det inte okej att medvetet manipulera EPA:n. Jag vill dock säga att det finns värre brott som begås varje dag, och mycket handlar om hur du kör. Om du äventyrar andras säkerhet är det ett problem, säger Julia Eliasson. 

Tuva Löwencrona håller med. 

– Om du kör på huvudvägen till Vingåker är det inte så stor fara om du kan köra EPA:n i 60, men bara för att man kan så borde man inte köra i 60 i stan. Problemet är att det finns ungdomar som kör snabbt hela tiden överallt, säger hon. 

Transportstyrelsen vill i dagsläget att gränsen på 30 kilometer i timmen kvarstår.

– En höjning av hastigheten skulle innebära ökade risker, både för dem som sitter i A-traktorn och inte minst för oskyddade trafikanter. Skaderisken vid en kollision ökar vid högre hastigheter och det ger även en längre stoppsträcka, så man får kortare tid på sig att undvika en olycka, säger Josefin Hallenberg, utredare vid myndigheten, till nyhetsbyrån TT. 

I framtiden skulle dock hastighetsgränserna kunna höjas, beroende på vilken effekt de nya regelskärpningarna kan ge. 

– Vi vill först se att de här åtgärderna som vi nu föreslår får effekt, och att olyckstrenden vänder, säger Josefin Hallenberg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!