Sandbäcksskolan jobbar mycket aktivt med förebyggande arbete mot kränkningar, berättar rektor Helena Ohlsson. Där finns förutom trygghetsteamet även kamratstödjare. De sistnämnda är bland annat med och planerar rastaktiviteter där fritidspedagoger finns närvarande. Forskning visar att kränkningarna blir färre med rastaktiviteter.
Lagen om vad som räknas som en kränkning är glasklar.
— Känner ett barn sig kränkt ska vi skriva en incidentrapport, utan att värdera händelsen, säger Helena Ohlsson.
Målet är noll kränkningar. Kommunens skolor tycks förhålla sig till rapporteringsskyldigheten på mycket olika sätt. Medan Sandbäcksskolan i september och oktober rapporterade 39 incidenter, fanns det andra skolor som inte rapporterade någon. Visserligen är Sandbäcksskolan kommunens största låg- och mellanstadieskola med runt 500 elever, men att det skulle ha varit helt händelselöst på andra skolor är mindre troligt.
En titt bland incidentrapporterna från kommunens skolor visar att händelserna spänner över allt från småsaker till betydligt allvarligare händelser. Mest tycks det handla om verbala konflikter som ibland går över i handgemäng. Mycket blir löst genom samtal. Ofta handlar det om vardagliga situationer som går fel: elever som blir stökiga för att de inte vill gå in i klassrummet eller konflikter på idrottslektioner och sociala medier.
Sandbäcksskolan hade rutiner på att dokumentera kränkningar långt innan lagen krävde det. I skolans trygghetsteam ingår en pedagog från varje arbetslag, en från ledningsgruppen samt skolsköterskan. De möts varje vecka, pratar om förebyggande arbete och går igenom incidentrapporter. Var och en av pedagogerna tar även frågorna med sig till arbetslaget.
— Vi är på våra kolleger om att de ska skriva incidentrapporter, säger Micke Brolin i trygghetsteamet.
Teamet är välutbildat vad gäller mobbning, förebyggande och främjande arbete och låter både arbetskamrater och föräldrar ta del av nya kunskaper. Och i undervisningen finns inslag av trygghetstid där frågorna om hur man ska vara en bra kompis tas upp.
— Det är en diskussion som ständigt pågår, säger Pia Lennman som tillsammans med Larsa Lindgren också ingår i teamet.
I det förebyggande arbetet görs även en kartläggning varje termin, där eleverna kan berätta om de upplever att det finns otrygga platser på skolgården.
— Det har varit lärorikt för oss många gånger, säger Larsa Lindgren.