På tisdagseftermiddagen blev den nya cykelplanen. Arbetet med att ta fram en handlingsplan har inletts och KK har tidigare berättat att säkerheten för "oskyddade trafikanter", alltså cyklister och gående, är en viktig punkt. I planen ingår en nollvision när det gäller dödsfall och allvarliga skador för fotgängare och cyklister.
– Det effektivaste sättet att minska olycksrisken är att ta ner hastigheterna för bilar, säger Johan Ekstrand, projektledare för genomförandet av gång- och cykelplanen.
Han berättar att förvaltningen också jobbar med planeringen av en hastighetsplan. Några politiska beslut är inte tagna än, men syftet är att se över hastigheterna på gatorna i centrala Katrineholm.
På flera ställen kan det bli 40 i stället för 50 i framtiden. Men det räcker inte med att skylta om, gatubilden måste signalera en lägre hastighet, menar Johan Ekstrand.
Inom ramen för cykelplanen tittar man på att ge cyklister företräde i fler korsningar och på så sätt öka säkerheten. Sikt är en annan viktig del i arbetet.
– Ser man cyklisten tidigt minskar olycksrisken. Hus är svåra att ta bort, men växtlighet och belysning kvällstid kan vi jobba med, säger Johan Ekstrand.