I snart en vecka har en hiss vid Katrineholms tågstation varit ur funktion. Hissen går till spår tre och fyra och enda alternativet är att ta trapporna.
– Det satt fast folk i hissen i tisdags och räddningstjänsten var här. Så här lång tid brukar det inte ta efter att en felanmälan gjorts, säger Anna-Lena Nordlöf på Katrineholms turistbyrå som har sin lokal i stationsbyggnaden.
De andra perrongerna kan nås på andra sätt, men spår 3 och 4 ligger i mitten. Att hissen inte fungerar blir ett problem för framförallt rörelsehindrade.
– Men det är inte bara svårt för dem som sitter i rullstol. Äldre som har mycket packning kan få det jobbigt. Det här är ju en knutpunkt där många byter tåg. Om SJ-personalen får veta att det är problem med hissarna och det är en rörelsehindrad som ska kliva av eller på tåget, ser de till att köra in på någon av de andra plattformarna, fortsätter Nordlöf.
Hon berättar att de hört att SJ:s stationsvärdar har gjort en felanmälan till Trafikverket som är de som har ansvar för hissarna, men inget verkar ha hänt.
Under måndagen fanns servicepersonal på plats för att undersöka felet på hissen. Birgitta Andersson arbetar också på turistbyrån. Hon tröttnade och ringde direkt till det företag som sköter själva reparationerna.
– De sa att de inte hade fått någon felanmälan alls den senaste tiden, säger Andersson.
Tomas Pihl arbetar på Trafikverkets pressavdelning.
– Jag kan inte få tag i vare sig den som är ansvarig för hissarna hos oss eller entreprenören. Om hissen stått still är det beklagligt, det ska inte behöva ta så lång tid, säger han.
– Om folk upptäcker att hissar vid tågstationer inte fungerar får de gärna felanmäla det till Trafikverkets kundtjänst.