Det var i början av oktober 2022 som en tonåring från Katrineholm slog till på ett erbjudande som annonserades via den sociala medieplattformen Instagram.
Ett företag, med huvudsäte i Partille, utlovade via sin instagram story "mystery boxes" som innehöll plagg såsom byxor, tröja och jacka.
Överraskningslådorna kostade 3 298 kronor och Katrineholmskillen skrev till instagramprofilen för att beställa. Han blev uppmanad att swisha till mannens privata nummer och fick ett löfte om att kläderna skulle skickas samma helg.
Det löftet var inte mycket värt, för det dök inte upp något överraskningspaket på posten.
Katrineholmaren kontaktade företaget flera gånger och har även skickat swishförfrågan för att få tillbaka sina pengar, men utan att få någon återkoppling. I början av december krävde han att köpet skulle hävas, men inte heller då fick tonåringen något svar.
Nu har han ledsnat på att vänta på klädpaketet som aldrig dyker upp och har därför gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Katrineholmarens krav är att företaget ska swisha tillbaka samma summa som han har betalat för kläderna.
Som missnöjd konsument kan man vända sig till myndigheten , för att få sin tvist med ett företag prövad. Det kostar inget, men det krävs att företaget sagt nej till konsumentens krav, innan ärendet anmäls till ARN. Myndigheten fattar beslut som är en rekommendation om hur ärendet ska lösas och en normal handläggningstid är cirka sex månader.