Tjejerna med stans ovanligaste sommarjobb – första nĂ„gonsin

För första gÄngen nÄgonsin inventeras stans alla cykelstÀll. RÀknar stÀllen gör tvÄ unga feriearbetare, som under sitt sommarjobb hittat flera hundra stycken. "Vi letar efter omrÄden som kan förbÀttras", sÀger Rayan Khayata.

Agnes och Rayan har stans ovanligaste sommarjobb. Hur ser en dag pÄ jobbet ut?

Foto: Selma Merdović

Katrineholm2024-06-28 06:29

Nyheten i korthet

  • Agnes Lind och Rayan Khayata tillbringar sommaren med att inventera alla cykelstĂ€ll i Katrineholm, som en del av deras sommarjobb. De bedömer kvalitĂ©n pĂ„ cykelparkeringar och cykelbanor.
  • Deras arbete hjĂ€lper till att göra staden mer cykelvĂ€nlig. Genom att identifiera omrĂ„den som kan förbĂ€ttras, bidrar de till att utveckla infrastrukturen för cyklister.
  • Deras jobb Ă€r helt unikt, dĂ„ det Ă€r första gĂ„ngen kommunen har anstĂ€llt sommarjobbare för detta Ă€ndamĂ„l.

Kring tĂ„gstationen i Katrineholm finns stadens tyngst belagda cykelstĂ€ll – det har Agnes Lind och Rayan Khayata numera stenkoll pĂ„. Efter tre veckor pĂ„ samhĂ€llsbyggnadsförvaltningen har de inventerat cykelstĂ€ll och cykelbanor i centrala Katrineholm, kring högstadie- och gymnasieskolorna, i Laggarhult och bort mot VĂ€rmbol.

– MĂ„let med inventeringen Ă€r att göra cykelvĂ€gar och cykelparkeringar bĂ€ttre, och vi letar efter omrĂ„den som kan förbĂ€ttras, sĂ€ger Rayan Khayata.

Agnes Lind poĂ€ngterar att de inte sett över cykelstĂ€ll i anslutning till bostadshus, utan enbart de som Ă€r tillgĂ€ngliga för alla kommuninvĂ„nare att anvĂ€nda – och det Ă€r en hel del.

– Flera hundra stycken, uppskattar hon.

En del av cykelparkeringarna har ramlÄs, dÀr hela cykeln kan lÄsas fast. "Vi jobbar för att det ska bli fler ramlÄs, nÀr vi bygger nytt. SÄ att man sÀkert och enkelt kan lÄsa fast sin cykel", sÀger Pia Lindahl. "Man cyklar bara om man vet att man kan förvara cykeln sÀkert", instÀmmer Agnes Lind.
En del av cykelparkeringarna har ramlÄs, dÀr hela cykeln kan lÄsas fast. "Vi jobbar för att det ska bli fler ramlÄs, nÀr vi bygger nytt. SÄ att man sÀkert och enkelt kan lÄsa fast sin cykel", sÀger Pia Lindahl. "Man cyklar bara om man vet att man kan förvara cykeln sÀkert", instÀmmer Agnes Lind.

Duon Àr de första nÄgonsin att anstÀllas av kommunen för att kartlÀgga och bedöma kvalitén pÄ cykelparkeringar och cykelbanor, och det Àr ingen slump att det görs nu, sÀger Pia Lindahl, som Àr klimatstrateg och tjejernas handledare.

– Vi fĂ„r möjlighet att ta in sommarjobbare varje Ă„r, och i Ă„r tĂ€nkte vi att det vore fantastiskt att fĂ„ hjĂ€lp med det hĂ€r! Vi vill ju bli den cykelvĂ€nligaste staden och dĂ„ Ă€r det viktigt att veta om vi har cykelparkeringar sĂ„ att det rĂ€cker, hur bra de Ă€r och om de anvĂ€nds, sĂ€ger hon. 

Varje cykelparkering bedöms utifrÄn samma kriterier. Hur vÀl det gÄr att lÄsa fast sin cykel Àr ett av de viktigare.
Varje cykelparkering bedöms utifrÄn samma kriterier. Hur vÀl det gÄr att lÄsa fast sin cykel Àr ett av de viktigare.

VĂ€l pĂ„ plats vid en cykelparkering som ska inventeras har duon tydliga kriterier att utgĂ„ frĂ„n. Om det finns ett skyddande tak, hur belĂ€ggningen ser ut och om det gĂ„r att lĂ„sa fast cykeln pĂ„ parkeringen. Allt antecknas i ett block. 

Utöver cykelparkeringarna, inspekterar Agnes Lind och Rayan Khayata ocksÄ cykelbanor. "En optimal cykelbana Àr tre meter bred. MÄnga gamla vÀgar möter inte kriterierna, men det Àr bra för framtida vÀgar att sÀtta upp ett sÄnt mÄl. Om man bygger nya vÀgar blir det sÀkert för de som vill gÄ eller cykla", förklarar Agnes Lind.
Utöver cykelparkeringarna, inspekterar Agnes Lind och Rayan Khayata ocksÄ cykelbanor. "En optimal cykelbana Àr tre meter bred. MÄnga gamla vÀgar möter inte kriterierna, men det Àr bra för framtida vÀgar att sÀtta upp ett sÄnt mÄl. Om man bygger nya vÀgar blir det sÀkert för de som vill gÄ eller cykla", förklarar Agnes Lind.

– De flesta vĂ€ljer bort cykelstĂ€llen i betong, dĂ„ det inte gĂ„r att lĂ„sa fast cykeln i dem. Men hittills har vi bara hittat fyra sĂ„dana, sĂ€ger Rayan Khayata.

DÀrtill bedömer de kvalitén pÄ cykelbanor genom att observera om mittstrecket Àr synligt, om vÀgen Àr tillrÀckligt bred eller för gropig. Arbetet kan tyckas enformigt eller ointressant, men Agnes Lind och Rayan Khayata Àr av annan Äsikt.

– Att Ă„ka runt och rĂ€kna cykelstĂ€ll pĂ„ sitt sommarjobb, Ă€r inte vad jag trodde att jag skulle göra. Men det kĂ€nns skönt att vara ute och inte bara sitta inne pĂ„ ett kontor, sĂ€ger Agnes Lind.

Den insamlade datan förs in pÄ en karta som kan anvÀndas som underlag vid framtida ÄtgÀrder.

– Vi ser till att det man klagar pĂ„ kan förbĂ€ttras, sĂ€ger Agnes Lind.

Artikelserien Tur & retur

I artikelserien Tur och retur lyfter vi olika perspektiv pÄ pendling inom vÄrt nÀromrÄde. Vi lyfter bÄde fordonet och mÀnniskan bakom fÀrdsÀttet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!