Tio kronor i skuld blev 500

Han missade en trängselavgift på tio kronor – fick straffavgift på det femtiodubbla.

peterliukkonen.jpg

peterliukkonen.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Katrineholm2015-02-04 08:48

I oktober körde katrineholmaren Peter Liukkonen bil i Stockholm och passerade en av de betalstationer för trängselavgift som finns vid infarterna till huvudstaden. Kort därefter kom en räkning på 10 kronor hem med posten, men den hamnade mellan sidorna i en tidning och upptäcktes inte av Liukkonen.

Ingen påminnelse kom, men i mitten av januari fick Liukkonen en ny räkning: de ursprungliga 10 kronorna samt en "tilläggsavgift" på 500 kronor.

– Är det rimligt? När man missar en elfaktura får man en straffavgift på 60 kronor. När jag skulle betala trängselavgift i Norge fick jag en extra avgift på 160 kronor om jag missade, säger han.

Han tycker att de 500 kronorna inte står i proportion till tian, som den ursprungliga räkningen rörde.

– Jag tror inte ens inkassoföretagen tar ut sådana summor.

Transportstyrelsen håller med honom om att tilläggsavgiften är hög i förhållande till beloppet.

– Det har sin grund i en utredning som riksdag och regering gjort. Man trodde att folk skulle åka mer och komma upp i 70-80-90 kronor. Då skulle skillnaden mellan den summan och tilläggsavgiften vara mindre, säger Henrik Olars, presschef på Transportstyrelsen.

I remissvar har Transportstyrelsen framfört åsikter om att sänka tilläggsavgiften eller införa ett mellanläge.

– Man får ingen påminnelse i dag. Först får man räkningen. Betalar man inte får man tilläggsavgiften som är 500 kronor oavsett belopp på räkningen. Vi har föreslagit att man inför en förseningsavgift på kanske 100 kronor, om folk fortfarande inte betalar får de tilläggsavgiften på 500 kronor, säger Mikael Andersson, som har särskilt ansvar för frågor om trängselavgifter vid Transportstyrelsens presstjänst.

Andersson konstaterar att många reagerar på den höga tilläggsavgiften och han har förståelse för irritationen.

– Tilläggsavgiften är lagreglerad. Transportstyrelsen styr den inte, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om