Black friday är USA:s största shopping- och readag, många gånger sänks priserna till hälften. Trenden har även nått Sverige. Black friday startar när butikerna slår upp sina portar på fredag, men på nätet drar det i gång redan vid midnatt.
– Frågan har inte varit uppe i styrelsen. Så det är inte så att vi har gått ut med några speciella rekommendationer, säger Hans G Winberg, ordförande i Katrineholm handel.
Han menar att Black friday fortfarande är en relativt ny företeelse som inte riktigt fått fäste ännu.
– Men den är på väg att få det.
Han tror att Karineholm handel också kommer att haka på - så småningom.
– Vi får väl hålla koll på utfallet i år och se om vi tillsammans med KFV Marknadsföring kan göra något speciellt upplägg runt det här nästa år.
I år gör dock enskilda medlemmar som de själva vill.
– Jag tror att det här är ett jippo för de stora kedjorna. Småbutikerna har det nog betydligt tuffare, De måste ha en stor volym och kan de inte sälja allt så blir det en belastning, tror Peter Kjellson som jobbar på Mio.
Kedjan som han jobbar åt har valt att kalla sin satsning Black weekend.
– Jag gör ingenting. Om jag sänker priserna med 25 procent går jag plus minus noll. Det klarar inte jag. För mig skulle det vara som att lägga sig platt, säger Malin Ekström som driver Ninas kammare i centrum.
På Drottninggatan ligger Audio video. Thomaz Doktare har hakat på Black friday-trenden fullt ut. Han kör nedsatta priser i hela butiken under en dag.
– Om man kör det som en happening under en dag så funkar det. Men man kan inte sänka priserna med 25 procent under en längre period, säger han.
Han tycker att det är trist att många affärsidkare gör Black friday till någonting som flyter ut över en hel vecka.
– Det blir inte samma tryck när många kör låga priser hela veckan. Det blir som en vanlig kampanj.
Enligt Thomaz Doktare är det inte så att kunderna väntar med att handla till den här dagen.
– Det är snarare att de handlar mer eller unnar sig något som de kanske inte hade tänkt köpa, säger han.
På Drottninggatan springer vi ihop med shoppingdrottningen Maritta Söderström som gjort succé i dokusåpan Ullared.
Vad tycker du om Black friday?
– Det är skit tycker jag. Det är bara något som affärsmännen har hittat på för att tjäna mer pengar, säger hon