Kvinnan som anmÀler tandkliniken bor i Katrineholm och Àr i 55-ÄrsÄldern. Hon har besökt tandkliniken, som finns pÄ annan ort i Sörmland, vid flera tillfÀllen.
Hon riktar nu stark kritik mot kliniken i sin anmÀlan till Inspektionen för vÄrd och omsorg, Ivo. Hon skriver att behandlingen pÄ kliniken varit "extremt bristfÀllig och oprofessionell". NÀr hon kommit till kliniken, skriver hon, har ingen kontrollerat vem hon Àr. Detta ledde till att tandlÀkaren flera gÄnger försökte skruva fast en tand som inte var utprovad för henne, utan för nÄgon annan, i hennes mun.
Kvinnan gjorde tre tandimplantat pÄ kliniken, men problem efter problem har uppstÄtt efter implantaten. En tand satt löst efterÄt, men tandlÀkaren som skulle skruva fast den skruvade enligt anmÀlan sÄ hÄrt att tanden lossnade helt. Efter det fick kvinnan inflammation i kÀken, men fick inte akut hjÀlp frÄn kliniken, som efter vad hon skriver ignorerade henne. Hon fick gÄ till en annan klinik för att fÄ hjÀlp.
NÀr en annan tand skulle sÀttas fast misslyckades tandlÀkaren gÄng pÄ gÄng. Till slut fick en annan tand slipas ned för att den nya tanden skulle fÄ plats. Den nya tanden hade fel fÀrg och dessutom hade slipningen av den intilliggande tanden orsakat skador pÄ den, vilket innebar att den fick rotfyllas.
Kvinnan skriver ocksÄ i anmÀlan att tandlÀkaren slarvade med bedövningen. NÀr hon fÄtt bedövning kunde en annan patient komma, som tandlÀkaren tog hand om, medan kvinnan fick sÀtta sig i vÀntrummet. NÀr det blev hennes tur igen hade bedövningseffekten gÄtt bort och eftersom hon inte fick nÄgon ny bedövning orsakades hon smÀrtor.
Hon skriver ocksÄ att tandlÀkaren vid hennes sista besök pÄ kliniken ville att hon skulle skriva pÄ ett papper, som gick ut pÄ att hennes behandlingar skett i utbildningssyfte. Det har Àven uppstÄtt konflikter runt kvinnans fakturor hos kliniken. Kliniken hÀvdar, enligt kvinnan, att hon har flera obetalda fakturor. Kvinnan anser att hon har en obetald faktura, men undrar om kliniken Àn en gÄng förvÀxlat henne med nÄgon annan patient.
Efter behandlingarna har kvinnan kÀnt sig stressad och orolig. Hon har haft svÄrt att Àta pÄ grund av smÀrtor i kÀken. Hon har framfört sina klagomÄl till kliniken, skriver hon, men har blivit otrevligt bemött eller nonchalerad.