När Trafikverkets utkast till Tågplan 2014 presenterades i fredags satte kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S) semesterkaffet i halsen. För samtidigt som Sörmlandspilen, som går från Stockholm till Hallsberg via Vingåker, Katrineholm, Flen och Gnesta, får lika många turer som i dag blir restiderna betydligt längre.
Enligt förslaget får Sörmlandspilen många fler förbigångar när tåget måste stå stilla medan fjärrtåg passerar. Av totalt 21 tåg ska 16 få förbigångar. I dag gäller detta bara sex tåg. Enligt förslaget ska exempelvis avgången från Stockholm 16.29, som är viktig för många pendlare, få tre förbigångar i Södertälje, Katrineholm och Vingåker som förlänger restiden med totalt 37 minuter.
För katrineholmare kan det handla om cirka 20 minuters extra restid och en betydligt längre arbetsdag för pendlarna, vars resande Sörmlands kollektivtrafikmyndighet vill trygga.
Göran Dahlström, ledamot i kollektivtrafikmyndigheten, beskriver förslaget som "fullständigt åt helvete" för hela KFV-området. Han är upprörd över att pendlarna drabbas när Citytåg och MTR startar trafik mellan Stockholm och Göteborg. Han säger att de tåg som trafikerar sträckan i dag bara är halvfulla och han ifrågasätter behovet av ytterligare trafik – inte minst med de konsekvenser som den kan få.
- Det här är fullständigt vansinnigt, säger han.
För Katrineholms kommun är pendlingsmöjligheterna viktiga i marknadsföringen. Dahlström ifrågasätter om kommunen ska fortsätta att pumpa in pengar för att få bättre förbindelser om utvecklingen går åt andra hållet.
Kollektivtrafikmyndigheten ska i september träffa Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm och myndigheten har även skrivit till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd för att påtala vikten av väl fungerande pendling.
Göran Dahlström påpekar att frågan i högsta grad är politisk, och att det i mångt och mycket handlar om att det trångbodda Stockholm behöver bra arbetspendling för folk i närområdet.
- Förslaget är ett feltänk. Jag har en mycket stor förhoppning om att det kommer att ändras.
I förslaget till tågplan för nästa år finns den hotade Gnestapendeln med, men trafiken blir inte lika omfattande. Nu är förslaget på remiss till den 5 augusti. Tågplanen fastställs den 20 september och trafiken startar enligt nya planen den 15 december.