Systrarna fick lära sig att programmera

Den digitala veckan fortsätter. Syskonen Marton var några av dem som ville spela spel och lära sig mer om programmering på kulturhuset Ängeln.

Katrineholm2016-10-04 13:00

På kulturhuset Ängeln fick barn och ungdomar låna en Ipad att spela på under tisdagsförmiddagen. Bibliotekarierna hade laddat dem med en rad spel, bland annat Scratch junior, där de fick lära sig att programmera.

– På höstlovet ska vi spela analoga spel så då tänkte vi att det kunde vara kul med digitala spel under digitala veckan, säger Erik Sjöberg som är bibliotekarie.

– Det här är också ett sätt att engagera de yngre i den digitala vecka. Många andra programpunkter är ju riktade till äldre. Men det digitala tillhör ju alla, säger hans kollega Sara Andersson.

Syskonen Marton var några av dem som provade på det där med programmering.

– Jag brukar mest titta på video och spela spel. Helst spelar jag MSP, Movie star planet, berättade Ella Marton.

– Jag spelar mer på datorn, säger Mira Marton

Under tisdagen kunde besökarna på Ängeln också lära sig hur de använder naturkartan och hur kommunens nya app för felanmälningar fungerar.

De kunde också, med hjälp av kommunens visualiseringsbord, ta del av vad som planeras och byggs i Katrineholm

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om