Synpunkter online gav handling IRL

Plötsligt händer det: medborgarna tycker till och kommunen lyssnar. Åtminstone i några fall ledde kommunens uppmuntran till åsiktsflöde i fjol till konkreta åtgärder.

Katrineholm2014-02-28 21:30

Det visar den sammanställning som på katrineholm.se samlar exempel på olika synpunkter som 2013 kom kommunen tillhanda.

Sammanlagt registrerades 47 sådana online via e-tjänsten Synpunkten på kommunens webbplats.

Med synpunkter avses inte bara missnöjesyttringar. Det kan också vara löst grundade hugskott, konkreta förslag – och smickrande beröm.

Flest synpunkter, 15, fick service- och teknikförvaltningen, som bland annat rymmer gatu- och parkfrågor. Därefter följde vård- och omsorgsförvaltningen, 12, tätt följd av bildningsförvaltningen, 10.

Vid en jämförelse fick Viadidakt och kultur- och turismförvaltningen endast en synpunkt vardera.

Bland de 47 exemplen nämns bland annat flera önskemål om en kommunal hundpark, vilket ska förverkligas i år. Ett annat exempel är hur klagomålen på alltför få p-platser för besökande hos socialförvaltningen snart nog ledde till förbättringar.

Från Furulidens vårdboende kom en synpunkt som handlade om att personalen borde berätta för de boende vad lokaltidningen Katrineholms-Kuriren har för nyheter att rapportera. Det medförde att det numera högläses ur KK fem dagar i veckan.

Direktlänken till Synpunkten är https://katrineholm.siriusit.net/synpunkt/.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om