Svårt att komma fram till Linden

Den som ringer till vårdcentralen Linden möts då och då av autosvaret att det inte finns några tider och en uppmaning att återkomma nästa dag, även om man ringer tidigt på morgonen.

Katrineholm2015-05-06 18:00

Tillgängligheten är inte vad den borde vara konstaterar Helena Gustafsson, ny chef för vårdcentralen Linden sedan den 13 april.

– Tillgängligheten behöver förbättras. Det är en prioriterad fråga för mig som chef, säger hon.

Hon lägger nu samma sorts pussel, som hon kallar det, som hon lagt på Nävertorps vårdcentral, där hon varit chef i några år.

På frågan vad det beror på att det kan vara svårt att få en tid säger hon:

– Det är många bitar. Jag har svårt att sätta fingret på det.

Att patienterna inte ens kommer fram på telefon ibland är ett dilemma säger hon.

Dock är det inte läkarbrist som ligger bakom enligt Helena Gustafsson.

Har ni de läkare som ni ska ha?

– Ja, det skulle jag säga att vi har. Det kan fluktuera i behov, men vi har ST-läkare och AT-läkare och vi har våra fasta specialister. Där har vi en kontinuitet, säger hon.

Sjuka sjuksköterskor har gjort det svårt att bemanna telefonen. Nya sjuksköterskor har anställts men inte börjat jobba än, säger Helena Gustafsson.

– Vi har ett arbete för att förbättra tillgängligheten här och vi jobbar stenhårt med att bemanna rätt i telefonen men vi jobbar också hårt med våra scheman.

Målet i landstinget Sörmland är att ha scheman för tre månader framåt, med tider som kan bokas. Sex veckor framåt är vad många verksamheter har.

– Vi har inte scheman för sex veckor nu. Nu ligger det fyra veckor, säger Helena Gustafsson.

Orsaken är inte en, utan flera, konstaterar hon, och återkommer till pusslet som ska läggas. Där ingår att slussa patienterna till olika professioner, inte bara läkare. Den medicinska bedömningen ligger till grund förklarar Helena Gustafsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om