Redan i dag är det svårt för Sveriges kommuner att rekrytera socialsekreterare. Tidigare i år publicerades en artikel i Katrineholms-Kuriren som handlade om att Vingåkers kommun gått kort och att det slet på de socialsekreterare som arbetar där och fått täcka upp för luckorna.
Nu har man lyckats lösa situationen, men det kan bli ännu svårare att rekrytera i framtiden enligt socialchefen Dag Wallströmer. En ny lag gör att de socialsekreterare som arbetar med myndighetsutövning där det är barn inblandade måste ha en socionomexamen. I dag har exempelvis många studerat beteendevetenskap och behöver då komplettera sin utbildning.
– Det är mycket svårt att rekrytera, det saknas 1 000-tals handläggare i Sverige, bland annat i och med att många lämnar yrket, säger Wallströmer.
I grunden tycker han att det är en bra regel. Men den kommer vid fel tidpunkt.
– Det är bra att de som arbetar med det här har rätt kompetens, men frågan är om det är viktigare med utbildning än att utredningen görs över huvud taget.
Wallströmer försöker tillämpa den nya lagen vid nyanställningar, men det är långt ifrån säkert att det går. En av anledningarna är den pågående flyktingkrisen. Kommunen har fått fördubbla antalet handläggare som arbetar med barnärenden på grund av fler ensamkommande flyktingbarn.
– Det är en av de regler som många kommuner bryter emot. SKL har listat runt 50 punkter som många kommuner bryter emot. Det är väldigt bra om regler syftar till att vi ska använda kompetent personal, men just nu borde vi ha ett tillfälligt undantag.
Lorraine Fröberg är socialchef i Katrineholms kommun. Hon berättar att kommunerna i Sörmland har ett samarbete för att lösa det nya utbildningskravet.
– Än har det inte klarnat kring vad som gäller, men det man först måste göra är att validera den kunskap som finns och vad som behövs för var och en för att få behörighet, säger hon.
– I dagsläget försöker vi anställa folk som har socionomexamen, det måste vi göra. Men vi har en del som inte har det.