MÄnga anmÀlningar nÀr engelska ligan försvann

De senaste veckorna har minst 80 personer anmÀlt Telia till Konsumentverket, sedan ett antal kanaler försvunnit frÄn tv-utbudet.

Det blev svart i rutan för fotbollsÀlskare och andra, nÀr Viaplay försvann ur Telias sportpaket i lördags.

Det blev svart i rutan för fotbollsÀlskare och andra, nÀr Viaplay försvann ur Telias sportpaket i lördags.

Foto: Hanna Franzén, TT, Cecilia Ehrencrona

Katrineholm2022-10-09 17:02

I lördags blev det svart i tv-rutan, för de Telia-kunder som ville se Premier League eller andra program ur Viaplays utbud, som tidigare ingĂ„tt i Telias paket för 599 kronor i mĂ„naden. Förutom Viaplays utbud med fotbollssĂ€ndningar frĂ„n engelska ligan rör det tv3, tv6, tv8 och tv10. 

Den senaste tiden har cirka 80 personer anmĂ€lt Telia till Konsumentverket, enligt NyhetsbyrĂ„n Siren, som sammanstĂ€llt anmĂ€lningarna. 

En person frĂ„n Flen skriver i sin anmĂ€lan: "Jag har Telias paket med "all sport frĂ„n Telia, Cmore och Viaplay" och nu har Telia inte omförhandlat sitt kontrakt mellan Viaplay och Telia. Nu Ă€r kunderna utan halva paketet och man har lagt till 2 enstaka kanaler och endast dragit ner priset frĂ„n 599 till 499 och jag uppskattar jag har förlorat ca 45% av mitt initiala abonnemang. Och nu sitter jag med nĂ€stan lika dyrt abonnemang men med 45% mindre utbud". 

undefined
Telia svarar att man lagt till andra kanaler, för att kompensera, samt sÀnkt priset pÄ sportpaketet.

Att tv-paket förĂ€ndras Ă€r kunderna som klagat i mĂ„nga fall vana vid, men man brukar kunna sĂ€ga upp abonnemanget om innehĂ„llet förĂ€ndras. En kund skriver: "Telia skriver att de ...har rĂ€tt att Ă€ndra innehĂ„llet i paketen utan att det ger kunden rĂ€tt att sĂ€ga upp abonnemanget med omedelbar verkan. Jag anser att det ger sĂ€ljaren (Telia) orimliga fördelar nĂ€r de med kort varsel (ca en vecka) informerar kunder om att vĂ€sentlig del av innehĂ„llet försvinner men inte lĂ„ter kunder lĂ€mna omedelbart utan kostnad". 

Men att anmĂ€la till Konsumentverket Ă€r ingen större mening. Verkets jurist har tittat pĂ„ anmĂ€lningarna och bedömer att tvisten Ă€r civilrĂ€ttslig. 

– Det hĂ€r handlar om civilrĂ€tt och inte marknadsrĂ€tt. Är det civilrĂ€ttsligt som vi bedömer att det Ă€r, Ă€r det nĂ„got som varje drabbad konsument mĂ„ste driva, sĂ€ger Hans Lundin, pressansvarig hos Konsumentverket  

Han tipsar dock om andra, som kan hjĂ€lpa. 

– Man kan fĂ„ goda rĂ„d och stöd frĂ„n den kommunala konsumentrĂ„dgivaren och frĂ„n vĂ„r egen upplysningstjĂ€nst HallĂ„ Konsument. Man kan ocksĂ„ fĂ„ rĂ„d frĂ„n TelekomrĂ„dgivarna. 

TelekomrĂ„dgivarna Ă€r en icke vinstdrivande organisation, som finansieras av deltagande teleoperatörer. 

Man kan ocksĂ„ fĂ„ hjĂ€lp via AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden, ARN, dĂ€r anmĂ€lningarna mot Telia nu börjat strömma in. 

Telia skriver pÄ sin sajt att man lagt till mycket annat, för att kompensera för bortfallet, som HBO Max och Allsvenskan. Man har ocksÄ sÀnkt priset pÄ sportpaketen, nÀr Viaplay inte lÀngre ingÄr.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!