Mälardalen trä och betong AB, som grundades 2017 och har sitt huvudsäte i Katrineholm, har försatts i konkurs vid Nyköpings tingsrätt.
Enligt det senaste bokslutet från december 2023 omsatte bolaget 106,9 miljoner kronor och gjorde en utdelning på 4,6 miljoner kronor. Då hade företaget 94 anställda, men i samband med konkursen var antalet anställda långt färre än så.
– Det var cirka 65 anställda i bolaget vid konkursutbrottet och bolaget kommer att avvecklas nu. Personalen sägs upp och man fattar beslut om lönegaranti så att personalen får sina löner, förklarar konkursförvaltaren Jonas Halén vid Advokatgruppen Mellansverige.
Mälardalen trä och betong AB har levererat helhetslösningar inom platsgjuten betong till hela Sverige och huvudfokus har varit entreprenaduppdrag och uthyrning av personal.
Enligt företagsledningen är det ett av de projekt som man varit involverade i som nu blivit bolagets fall.
– Det som presenterats för mig är att orsaken till obeståndet är att bolaget har varit underentreprenör åt det stora byggbolaget Serneke Sverige AB från Göteborg, som gick i konkurs i januari. I samband med det förlorade Mälardalen trä och betong en större summa pengar.
Hur mycket pengar det handlar om kan inte Jonas Halén gå in på i nuläget.
– Nej, men det har blivit en stor smäll för bolaget. De har framför allt varit underentreprenör åt Serneke i samband med byggandet av ett nytt reningsverk i Kalmar.
Än är det för tidigt för Halén att kommentera om Mälardalen trä och betong har obetalda skulder till egna underentreprenörer.
– Det jag har fått till mig är att man har agerat i tid i det här bolaget, efter att man åkt på den här smällen och sett att ”Vi kommer inte att klara det här”.
Bolaget har sitt huvudsäte i Katrineholm. Är den även så att personalen är anställd här?
– Bolaget har verkat över stora delar av Sverige, så man har personal som bor på andra orter och en stor del av arbetskraften bor i Estland. Det ska finnas en del anställda från Katrineholm, men jag vet inte hur många än. Bolagets ledning är från Katrineholm.
Generellt är det ju alltid väldigt jobbigt för personalen i samband med konkurser, med väldigt mycket frågor och osäkerhet. Det är en del i vårt arbete att försöka besvara de frågor som finns så gott vi kan och se till att det blir så bra som möjligt för personalen.