Stadens kärna anno 1917 får liv i modell

I samband med stadens 100-årsjubileum vill järnvägssällskapet ta medborgarna tillbaka – till tiden för livlig verksamhet kring järnvägsstationen och ett blomstrande torgliv.

Katrineholm2015-09-22 05:00

Förberedelserna för ett hejdundrande 100-årsfirande av Katrineholm pågår för fullt. Västra Sörmlands järnvägssällskaps medlemmar vill dra sitt strå till stacken och bidra med sin expertis kring hur staden byggdes upp kring järnvägen.

I en skrivelse till kommunstyrelsen berättar järnvägssällskapet om sina planer på en större modell av Katrineholms järnvägsstation från runt år 1917, när stadsrättigheterna kom.

Modellen kan, förutom järnvägsstationen, komma att omfatta bangården, delar av Norr med fina trävillor och den nybyggda Vasabron. 1917 var ett dramatiskt år. Ute i världen rasade ett världskrig, och hemma i Sverige var det många demonstrationer och hungerkravaller.

Till grund för modellen läggs Katrineholms stadsvapen av konstnären Carl Richard Forsslund, med symboler för järnvägsknuten, industrin, handeln och trädgårdarna. Järnvägssällskapet ser framför sig kommersen med bönder på torget och folk som jobbar på bangården med växling och lastning av timmervagnar och kullagerfabrikens produkter. På perrongerna ska det stå människor som kom att betyda mycket för staden Katrineholm. En idé är att genom informationstavlor fylla på kunskapen om stadens historia, byggnader och människor.

– Det är viktigt för många att få se hur det en gång såg ut i Katrineholm. Vi kan göra detta väldigt levande, säger Fredrik Hernblom, järnvägssällskapets kassör, som ser framför sig hur modellen kan bli allt från en turistmagnet till en del i skolornas undervisning.

Modellen kan bli runt 12 gånger 3-4 meter stor. Önskemålet är att bygga den i ett av skeppen i lokstallet, med stor detaljrikedom. Och det är där som kommunen kommer in i bilden; järnvägssällskapet erbjuder sig att ansvara för själva modellen om kommunen hjälper till med en lämplig lokal.

– Det här är ett jättestort projekt, säger Hernblom och konstaterar att det kommer att krävas hjälp från andra än föreningens eldsjälar för att ro det i hamn.

– Men det primära just nu är en bra lokal.

Före årets slut ska Västra Sörmlands järnvägssällskap ansöka om att få göra arbetet med modellen till ett EU-projekt. Om det hela sedan sätter i gång kommer det långt ifrån att vara färdigt till 100-årsjubileet. Men det är å andra sidan förmodligen tjusningen med att både bygga en modell och att skapa en stad: den ska aldrig bli riktigt färdig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om