Spridda skurar nÀr Pisa-resultaten presenterades

Positivt att den negativa trenden Àr bruten, men resultaten ger endast en liten verklighetsbild. Lokala skolföretrÀdare Àr överens om att den svenska skolan fortfarande har en lÄng vÀg att vandra.

Katrineholm2016-12-06 17:05

– Det Ă€r klart att det Ă€r roligt att det har vĂ€nt och lĂ€rarna har all del i det hĂ€r, skulle jag vilja pĂ„stĂ„. De har gjort fotarbetet och tagit ansvar, sĂ€ger Bo Sundahl, ordförande i lĂ€rarförbundet i Katrineholm.

Men han, och övriga personer som uttalar sig i den hÀr artikeln, Àr tydliga med att det inte gÄr att dra för stora vÀxlar av den nya Pisa-undersökningens resultat. Enligt Bo Sundahl gÀller det att titta mer pÄ helheten. Han sÀger vidare att skolan i bÄde Sörmland och Katrineholm fortfarande ligger risigt till vad gÀller elevernas kunskaper, nationellt.

– De senaste Ă„rens massiva undervisningssatsningar bidrar sĂ€kert till att siffrorna stĂ€rkts, men om inte lĂ€raryrket uppgraderas och lĂ€rarbristen stoppas kommer det att leda till en nedĂ„tgĂ„ende spiral.

Helene Björkqvist, chef pÄ utbildningsförvaltningen, sÀger att hon ser ett trendbrott i och med den aktuella rapporten.

– Det Ă€r en glad nyhet att elevernas kunskaper pekar uppĂ„t pĂ„ alla omrĂ„den som mĂ€tts. En positiv kĂ€nsla för skolan ger ett stĂ€rkt sjĂ€lvförtroende för personalen, sĂ€ger hon.

Skolchefen vill invÀnta den analys som Skolverket ska göra utifrÄn rapporten, för att sedan undersöka hur analysen kan bidra till den fortsatta utvecklingen i skolan. Helen Björkqvist ser att framtida utmaningar rör till exempel sprÄk- och matematikundervisningen.

– Vi har redan genomfört ett gott utvecklingsarbete och deltagit i olika nationella satsningar. Vi kĂ€nner att vi Ă€r pĂ„ rĂ€tt vĂ€g.

Johan Söderberg (S), ordförande i bildningsnÀmnden, sÀger ocksÄ att Pisa-rapporten Àr ett trendbrott, men anar samtidigt orosmoln.

– Resultatet visar att det Ă€r dags att prata positivt om skolan, vilket Ă€r en lĂ€ttnad för mĂ„nga inblandade. Det orovĂ€ckande i rapporten Ă€r att likvĂ€rdigheten mellan elever frĂ„n olika bakgrund försĂ€mrats, vi behöver stĂ€lla om metoder och arbetssĂ€tt för att möta det problemet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om