â Det Ă€r klart att det Ă€r roligt att det har vĂ€nt och lĂ€rarna har all del i det hĂ€r, skulle jag vilja pĂ„stĂ„. De har gjort fotarbetet och tagit ansvar, sĂ€ger Bo Sundahl, ordförande i lĂ€rarförbundet i Katrineholm.
Men han, och övriga personer som uttalar sig i den hÀr artikeln, Àr tydliga med att det inte gÄr att dra för stora vÀxlar av den nya Pisa-undersökningens resultat. Enligt Bo Sundahl gÀller det att titta mer pÄ helheten. Han sÀger vidare att skolan i bÄde Sörmland och Katrineholm fortfarande ligger risigt till vad gÀller elevernas kunskaper, nationellt.
â De senaste Ă„rens massiva undervisningssatsningar bidrar sĂ€kert till att siffrorna stĂ€rkts, men om inte lĂ€raryrket uppgraderas och lĂ€rarbristen stoppas kommer det att leda till en nedĂ„tgĂ„ende spiral.
Helene Björkqvist, chef pÄ utbildningsförvaltningen, sÀger att hon ser ett trendbrott i och med den aktuella rapporten.
â Det Ă€r en glad nyhet att elevernas kunskaper pekar uppĂ„t pĂ„ alla omrĂ„den som mĂ€tts. En positiv kĂ€nsla för skolan ger ett stĂ€rkt sjĂ€lvförtroende för personalen, sĂ€ger hon.
Skolchefen vill invÀnta den analys som Skolverket ska göra utifrÄn rapporten, för att sedan undersöka hur analysen kan bidra till den fortsatta utvecklingen i skolan. Helen Björkqvist ser att framtida utmaningar rör till exempel sprÄk- och matematikundervisningen.
â Vi har redan genomfört ett gott utvecklingsarbete och deltagit i olika nationella satsningar. Vi kĂ€nner att vi Ă€r pĂ„ rĂ€tt vĂ€g.
Johan Söderberg (S), ordförande i bildningsnÀmnden, sÀger ocksÄ att Pisa-rapporten Àr ett trendbrott, men anar samtidigt orosmoln.
â Resultatet visar att det Ă€r dags att prata positivt om skolan, vilket Ă€r en lĂ€ttnad för mĂ„nga inblandade. Det orovĂ€ckande i rapporten Ă€r att likvĂ€rdigheten mellan elever frĂ„n olika bakgrund försĂ€mrats, vi behöver stĂ€lla om metoder och arbetssĂ€tt för att möta det problemet.