Skolnedläggning fick befarad konsekvens

Farhågorna att särskolan skulle få svårt att integreras i grundskolan när Nävertorpsskolan lades ner har besannats.

Katrineholm2013-05-29 05:00

När eleverna på Nävertorpsskolan flyttade till andra skolor efter förra läsåret blev Nävertorp grundsärskola kvar på området. Målet att särskolan i möjligaste mån ska integreras med grundskolan blev svårare att uppnå.

- När grundskolan lades ner förlorade vi de naturliga träffpunkterna, som raster, skolavslutningar och luciafiranden, sa grundsärskolans rektor Eva Landelius i en lägesrapport till bildningsnämnden på tisdagen.

På området finns nu i stället Interkulturella enheten, IKE, med många nyanlända elever som har fullt upp med att lära sig svenska och förstå hur deras nya samhälle fungerar.

- Det är svårare att samarbeta med Interkulturella, sa Eva Landelius.

Hon konstaterade att man vid sidan av integrering ofta talar om inkludering, alltså då man redan finns med som en del i verksamheten.

- Det är något som ligger långt bort.

Eva Landelius framhöll för politikerna i nämnden att det troligen är viktigare för eleverna i grundskolan att få träffa särskoleelever än tvärt om.

Träningsskolan på grundsärskolan har bjudit in låg- och mellanstadieskolorna till ett samarbete, men inte fått napp på någon skola.

Eva Landelius är övertygad om att det inte beror på ointresse utan på att alla har fullt upp med den egna verksamheten.

Grundsärskolan försöker i stället göra det bästa av situationen.

- Vi försöker att vara på stan så mycket som möjligt och använder biblioteket väldigt ofta. Vi måste visa oss, annars vet ingen att vi finns och då glöms vi bort, sa grundsärskolans rektor.

Bildningsnämnden lovade att hålla ett öga på den fortsatta utvecklingen, även om det inte finns någon direkt plan för bättre integrering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om