Hos barn i familjehem är det två-tre gånger vanligare med låga betyg än det är hos andra barn, berättade Maria Särnholm från socialtjänsten i Flen på familjehemsutbildningen.
Barn i familjehem har sämre slutbetyg i årskurs nio än andra barn, färre tar sig igenom gymnasiet och färre går vuxenutbildning om de har hoppat av studier.
Detta har inget att göra med att de placerade barnen skulle ha en lägre begåvning än andra. Forskning visar att kraven och förväntningarna på dessa barn är mindre, och att det kan påverka resultaten.
Skolfam är en arbetsmodell som har funnits i tio år och som i dag finns i 22 kommuner. Katrineholm är sedan en tid tillbaka en av dessa kommuner. Målet med Skolfam är att ge förutsättningar för bättre skolresultat för barn i familjehem.
Modellen är förebyggande och går ut på att skola och socialtjänst, med en psykolog, en specialpedagog och en socialsekreterare, samarbetar kring varje placerat barn samtidigt som familjehemmet får ökat stöd.
Målgruppen för Skolfam är barn i grundskolan, även placerade barn som har en väl fungerande skolgång.
Utvärderingar har visat att Skolfam ger bra resultat för de barn som ingår i arbetet. Skolresultaten har förbättras och, kanske viktigast av allt, barnen har fått en mer positiv självbild.