Skolchefernas svar

Här är skolchefernas svar på enkäten om vikarie- och personalsituationen

Katrineholm2015-03-31 10:51

Frågorna lyder:

1) Har du i din verksamhet det senaste halvåret lyckats hitta vikarier för att täcka upp

a) korttidsfrånvaro

b) längre frånvaro än en vecka hos personalen?

2) Om inte, hur har situationen lösts?

3) Har eventuella vikarier varit behöriga och utbildade för arbetsuppgifterna?

4) Om behöriga och utbildade vikarier inte har funnits/finns: vilka konsekvenser har det fått/kan det få för eleverna när det gäller betygsättning och undervisningsmål eller för förskolans pedagogiska verksamhet och omsorg?

5) Ny statistik från SCB, som Lärarförbundet hänvisar till, visar att Sverige om tio år kommer att sakna 65 000 lärare, om inte fler lockas till yrket. Vad anser du bör göras för att landets kommuner inte ska hamna i den situationen?

Ann Jaktlund, förskolechef samordningsområde syd, förskolorna Asplunden, Backa, Häringe och Regndroppen:

1a): Det har ofta varit svårt att få kontakt med personer som kan vikariera, även om vi har en vikarielista.

b): Som ovan – det har löst sig men kanske inte från första dagen.

2) Ibland har även barnen varit sjuka och då har det löst sig ändå. Pedagoger som inte arbetar heltid har arbetat fyllnadstid. Tyvärr har det även förekommit att vi varit för lite personal och då gäller det att arbeta tillsammans på hela förskolan.

3) Behöriga på förskolan kan vara förskollärare och barnskötare. Förskollärare har finns inte att tillgå som vikarier. Barnskötare finns några annars så är det vikarier som gått barn och fritid eller annat program från gymnasiet.

4) För att uppnå strävansmålen i förskolan läroplan så bör ju även vikarierna ha en högskoleutbildning. För att få en bra kvalitet på förskolans verksamhet får de utbildade pedagogerna ta ett större ansvar om inte utbildad personal finns att tillgå.

5) Kommunen och framför allt våra förskolor måste marknadsföras på ett bättre sätt. Vi måste göra reklam för allt bra som vi gör på förskolorna.

Rektorerna på Duveholmsgymnasiet och KTC, Anne-Maj Kihlstrand, Mikael Örning och David Rytter:

1a) Både ja och nej, beror på vilka ämnen det handlar om

1b) Både ja och nej, beror på vilka ämnen det handlar om

2) Med befintlig personal, förskjuten undervisningstid, lärarplanerade självstudieuppgifter, hänvisning till stödlektioner.

3) Ja, när det handlar om intern personal men när det är vikarier utifrån så är det stor variation.

4) Skolan tar ansvar för att undervisningsmål och betygssättning inte ska bli lidande.

5) Högre löner, bättre arbetsvillkor, annat arbetstidsavtal

Martin Lindgren, rektor, Sandbäcksskolan

1a) Inte alltid men i 90% av fallen har vi det.

b) Det har vi lyckats göra i våra verksamheter.

2) När vi inte har fått tag på vikarier vid korttidsfrånvaro så har befintlig personalresurs omfördelats de timmar det berört.

3) När det rör skolan så är svaret nej. När det gäller fritidshemmet är det blandat ja och nej. Det finns dock inga arbetslösa fritidspedagoger som hoppar in som vikarier i verksamheten. De som kommer in är utbildade barnskötare, ofta med erfarenhet av arbete på fritidshemmet.

4) Vid långsiktig frånvaro har det naturligtvis större konsekvenser än vid korttidsfrånvaro. Inte minst får det konsekvenser för andra pedagoger med legitimation som får dra ett större lass än annars. En outbildad vikarie har mycket att lära vad rör ämnesinnehåll och relationer vilket självklart får konsekvenser för skoldagen.

5) Det finns nog inget lätt och enkelt svar på den frågan. Det är väl tror jag en kombination av utveckling av arbetsmiljö, arbetsförhållanden, lön och andra saker. Man behöver sprida en god bild av vad skolan är idag. Har man ingen erfarenhet av våra verksamheter utan bygger den på egen erfarenhet som elev och mediala informationskanaler kanske det är svårt att tänka sig att arbeta där. Vi behöver alla börja prata om skolans mervärden. Jag tror också att man behöver skapa goda förutsättningar för personer inom organisationen att vidareutbilda sig.

Eva Landelius, rektor, Nävertorp grundsärskola:

1a) Vi har haft tur att hitta vikarier, när verksamheten krävt det.

1b) Vi har oftast lyckats hitta vikarier vid längre frånvaro.

2)----

3) Nej, det är svårt att hitta behöriga och utbildade vikarier.

4) Betygsättning görs av legitimerad, behörig personal. Elevernas mål är svåra att uppnå och även att följa läroplanens centrala innehåll.

5) För grundsärskolans del krävs speciallärarutbildning förutom grundutbildning som lärare för att var fullt behörig. Kommunen bör satsa på vidareutbildning av personal med viss del av lönen kvar.

Andreas Wetell, rektor Södra skolan:

1a) Ja, i de allra flesta fall. (Men det kräver en stor arbetsinsats av skolans administratör att få fram vikarier)

b) Ja, för alla längre perioder av frånvaro.

2) De få gånger vi inte har lyckats hitta vikarier eller löst det inom befintlig personal har vi blivit tvungna att låta eleverna vara i vår fritidslokal tillsammans med vår fritidsassistent.

3) Nej, förutom till ett längre sjukvikariat har vi inte hittat behörig eller utbildad personal.

4) Obehöriga och/eller outbildade vikarier arbetar alltid utifrån behöriga lärares planeringar eller i samarbete med behöriga lärare. Betygsättningen görs av en behörig lärare i ett väl utvecklat samarbete med vikarien. Konsekvenserna av brist på behöriga vikarier, på långa vikariat, blir att eleverna inte får en lärare med omfattande utbildning med allt vad det innebär. Lärarens ämneskunskaper blir oftast något sämre och erfarenheten är kortare.

5) Jag bedömer att det i grunden handlar om läraryrkets attraktionskraft. Vilket har många bakomliggande faktorer. Varav några kanske kan tänkas vara: Lön, status, arbetssituation för lärare, uppdragets utformning och säkert flera andra faktorer. För att stärka rekryteringen av lärare behöver då de bakomliggande faktorerna påverkas positivt för att fler ska välja att bli lärare.

Helena Hult, rektor Skogsborgsskolan:

1a) Ja

1b) Ja

2) -

3) Både och, vi har  tillgång till några pensionärer som jobbar lite nu och då, men även outbildade vikarier som fått introduktion på förvaltningskontoret.

4) Vi pusslar om så de mest strategiska delarna löses med ordinarie personal och vikarier får gå in där det inte är så sårbart.

5) Vi ser redan att det är få sökande på tjänster. Man behöver givetvis göra arbetet i våra verksamheter mer attraktivt.  Det gäller arbetsbelastning, lön och arbetsmiljö. Detta är ju ett problem i hela välfärdssektorn att dessa arbeten inte är attraktiva, så vi är många som ska slåss om arbetskraften.

Helena Lindkvist, chef för förskolorna Borgen, Trädgården och Karossen.

1a) För det mesta

1b) Ja

2) Övertid/fyllnadstid för ordinarie personal, samarbete mellan avdelningar.

3) Det har inte funnits några utbildade förskollärare på vikarielistan. 

4) Förskollärarna har alltid övergripande ansvar för den pedagogiska verksamheten vilken har kunnat upprätthållas.

5) Höjda löner, mindre barngrupper. Påverka barnskötare att söka förskollärarutbildning. Under året har många duktiga tjejer som slutat gymnasiet arbetat i förskolan med korttidsvikariat. Flera av dessa uttrycker att de är intresserade av att studera vidare till förskollärare! Från och med hösten 2015 inför bildningsförvaltningen vikarieanskaffningssystemet TimePool/TimeCare. Detta kommer att innebära en tidsbesparing då man söker vikarier. Dock behövs fortfarande fler vikarier.

Catharina Meyer Berg, förskolechef Samordningsområde Nord:

1a) Ja

1b) Ja

2 -

3) Det har varit blandat, både barnskötare och andra kompetenta personer, ingen med förskollärarutbildning.

 4) Det det gäller längre frånvaro och vi inte har förksollärare, visst märks det i den pedagogiska verksamheten. Den eller de ordinarie som arbetar får ta ett stort ansvar när det gäller barn och föräldrakontakter. Det är de som har kunskapen och det pedagogiska ansvaret för verksamheten. Sedan gör våra vikarier ett bra arbete utifrån sin kompetens.

 5) Utöka utbildningsmöjligheterna till fler orter samt öka distansutbildningen. Höja lönerna så att det bli attraktivt att arbeta som lärare, titta på vilka olika karriärvägar det finns. Att det finns tid för reflektion och utvecklingstid i schemat, för förskollärare.

Ann-Britt Eriksson, rektor Valla och Sköldinge skolor:

1a) Nej, inte alltid

1b) Ja

2) Andra lärare på skolan har fått ta mer undervisningstid, från sin pedagogiska utvecklingstid. Resurser/assistenter har fått ta klassundervisning. Vi har fått slå ihop klasser till en större undervisningsgrupp. 

3) Nej, inte alltid.

4) Vid enstaka tillfällen påverkar det inte så mycket, men om ordinarie undervisande lärare har mycket korttidsfrånvaro, så påverkar det naturligtvis undervisningens kvalitet eftersom det är svårt få kontinuitet och svårare att göra bedömningar av elevernas kunskaper.

5) Höj lönerna och minska det administrativa arbetet till förmån för planering och undervisning.

Ann Frykman Wall, rektor Östra skolan

1a) Ja, de flesta gångerna.

1b) Ja

2) Med befintlig personal. Omstrukturering för att skapa de bästa förutsättningarna för eleverna under dagen.

3) Nej  

4) I dessa fall använder vi den samlade kompetensen som finns på skolan dels för att stötta vikarien, dels för att ge eleverna de bästa förutsättningarna utifrån rådande situation. En obehörig vikarie kan inte fullt ut ersätta en behörig lärare.

5) Det är en stor fråga som ligger på nationellnivå. Jag tror dock att det är fler aspekter. Att höja statusen på läraryrket är viktigt. Förväntningarna på skolan styrs bland annat av den bild som media ger, viktigt att lyfta fram de kompetenta lärare som utbildar våra elever.

Lena Brohede, förskolechef Näverstugan, Sörgården, Stavstugan

1a) Ja

1b) Så gott som alltid, vi har kända vikarier som vi använder oss av.

2) Genom att vi hjälper varandra och tar över varandras barn eller samarbetar på våra avdelningar.

3) Vi använder oss av vikarier som finns registrerade på förvaltningens vikarielista.

4) Då förskolan har en grundverksamhet som skall fungera i alla lägen gör vi en bedömning över förskolans samlade kompetens och strukturerar om våra resurser. Detta går under en kort tid, ur ett längre perspektiv får det konsekvenser för den pedagogiska verksamheten och det blir svårt att nå målen i verksamheten.

5) Vi behöver locka med arbetsplatser som erbjuder högre löner, god arbetsmiljö, kompetensutveckling och möjlighet till planering och reflektion. Statusen måste höjas och där har media en viktig roll att förskolan och skola beskrivs med positiva ordalag som gör att fler lockas till att söka sig till yrket. Mycket positivt sker inom skolan och förskolan idag. Tex har artiklarna om Påfågelns förskola varit mycket bra. Mer sådant!

Catharina Lundqvist, rektor, Duveholms gymnasiesärskola (har svarat i kortfattad text):

Duveholms gymnasiesärskola har haft tur att hitta vikarier både för kortare men även för längre vikariat. Vikarierna är dock inte behöriga lärare men vi omorganiserar så att de får arbeta med elevassistentuppgifter så de arbetar alltid tillsammans med en behörig lärare. Vikarierna är även kända för eleverna då de alltid får gå bredvid några dagar innan.

Ann-Marie Thedéen, rektor Västra skolan och Julita skola

1a) Ja, när vi valt att ta in vikarier

1 b) Ja.

2) -

3) Behöriga lärare som inte redan har arbete finns oftast inte. Svårigheten att få rutinerade vikarier är större i ytterområdena.

Anne-Marie Thedéen svarar vidare: Mitt sätt att lösa vikariebehov är alltid att titta över min egen organisation för att se vem som är bäst lämpad att till exempel gå in i en klass. Det kan innebära att jag använder mig av utbildade pedagoger på skolan för att istället sätta en icke utbildad i fritidsverksamheten, där man i större utsträckning jobbar i team. Detta gör vi för att i dessa situationer göra det så tryggt som möjligt för eleverna. I vissa lägen slår vi ihop grupper.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om