SKF Mekan AB sätter säkerheten främst

I förslaget till den nya översiktsplanen listas de industrier som ligger centralt i Katrineholm och som kan medföra en risk för miljö och människor om en olycka skulle inträffa.

Katrineholm2013-09-24 07:45

SKF Mekan AB på Fredsgatan hanterar en avsevärd mängd gasol i sin verksamhet och klassas som farlig verksamhet av länsstyrelsen. På grund av SKF:s centrala läge skulle en olycka kunna orsaka stor förödelse. Sannolikheten för att en så kallad BLEVE (Boiling liquid expanding vapor explosion) skulle inträffa bedöms som mycket liten, men konsekvenserna skulle bli stora.

Håkan Lind är personalchef på SKF och berättar att gasolen används till ugnarna och när styrringar i pulvermetall tillverkas.

— Säkerhetsarbetet står i fokus på SKF. De som hanterar och ansvarar för gasolen utbildas kontinuerligt och det är viktigt att bli uppdaterad för att tänka och handla rätt.

SKF Mekan AB:s verksamhet tar 30 000 centralt belägna kvadratmeter i anspråk. Företaget grundades i Katrineholm 1888 och Håkan Lind konstaterar att man aldrig skulle få tillstånd till att bygga en industri så centralt i dag.

— Jag säger ibland att vi inte kan rå för att stan byggdes runt oss. Det är ett fantastiskt läge för de anställda, inte minst för våra pendlare. Vi jobbar jättehårt med att få ner bullernivåerna och skrotgården har vi nyligen byggt in för att kunna hantera skrot efter 22.00.

Peter Hoflin är fastighetschef med ansvar för tryckluft, gasol och el och berättar att anläggningen för gasol besiktas och godkänns varje år vid ett driftprov.

— Sen har vi egen tillsyn och förebyggande besiktning. Var sjätte år tömmer man hela tanken och gör en inre besiktning. Sen åligger det oss att göra kontinuerliga säkerhets- och servicebesiktning och det görs av ett externt företag, säger han.

Peter Hoflin framhåller även det goda samarbetet med västra Sörmlands räddningstjänst.

— De kan helhetsbilden och det är helt suveränt.

Marcus Asplund är chef för räddningstjänstens förebyggande arbete och förklarar att det farligaste scenariot på SKF är en punktuppvärmning av gasolen.

— Om trycket stiger för snabbt i tanken hinner inte säkerhetsventilerna lösa ut. Om vi är där i ett tidigt skede vattenbegjuter vi tanken och kyler ner den så mycket vi kan.

Vad som ska klassas som en farlig verksamhet föreslår räddningstjänsten tillsammans med kommunen, sen är det upp till länsstyrelsen att fatta beslut.

— SKF har bland annat ett sprinklersystem och regler för hur en gasoltankning får gå till för att undvika och förebygga olyckor. Vi kontrollerar att de följer de regler och rutiner de är ålagda och har en väl fungerande organisation, konstaterar Asplund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om