Sedan starten 2008 har Katrineholms logistikcentrum, KLC, drivits i projektform. Sex år är lång tid för ett projekt, och från årsskiftet ska den mest omfattande näringslivssatsningen i Katrineholms historia få en annan organisation.
Det innebär att infrastrukturfrågorna för KLC hamnar hos samhällsbyggnadsförvaltningen. Så långt är politikerna i kommunstyrelsen överens. Men nästa del av beslutet finns det synpunkter på. Den handlar om att ett helägt kommunalt bolag ska sköta marknadsföring och försäljning framöver. Det ska kosta 3,5 miljoner kronor.
– Det är under all kritik, säger Kristdemokraternas gruppledare Joha Frondelius som tycker att beslutsunderlaget till onsdagens möte var dåligt.
Både han och Ewa Callhammar (FP) reserverade sig mot beslutet, med hänvisning till att den affärsmässiga verksamheten borde kunna skötas av bolagen Katrineholms rail point AB och Logistikposition Katrineholm AB som redan finns i verksamheten.
– Att driva bolag utan intäkter – hur friskt är det? undrar Joha Frondelius om det nya bolaget.
Ewa Callhammar jämför nyordningen med följande situation: att kommunen hyr ut lokaler till ett företag men låter kommunanställda fixa kunder dit samtidigt som företaget tar vinsten.
Kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S) ser, sedan förslaget har gåtts igenom med extern revisor och kommunjurist, ingen annan möjlig organisation än den nu beslutade.
– Det är så här vi vill ha det. Det är viktigt för oss att göra detta och det är redan reglerat i budgeten.
Ärendet kommer att gå vidare till kommunfullmäktige.