Tillvägagångssättet är likadant i båda fallen. En av de utsatta, en kvinna i Kalmar, berättar att hon den 21 november i fjol fick ett sms från ett 08-nummer, med information som såg ut att komma från betaltjänsten Swish. Någon, stod det, hade kopplat om hennes swish till ett annat nummer och hon skulle ringa "kundtjänst" om något var fel. Kvinnan ringde upp det angivna numret och blev kopplad till någon som utgav sig för att vara Swedbanks säkerhetsavdelning. Där uppmanades kvinnan att ladda ned appen Anydesk. Kvinnan tänkte hela tiden att hon inte skulle lämna ut sitt bank-id, men blev uppmanad att logga in med sin bankdosa på sitt bankkonto.
Hon fick veta att bedragare försökt ta ut pengar från hennes konton. "Säkerhetsavdelningen" skulle installera "säkerhetsväggar" så att ingen kom åt hennes pengar. Därpå blev skärmen svart. Kvinnan kände sig glad, för att hon kunnat stoppa bedragarna, men senare såg kvinnan att cirka 270 000 kronor saknades från hennes fyra konton.
I princip exakt samma sak har hänt den andra personen som blivit lurad, en man i Åhus. Han fick dock godkänna varje transaktion som gjordes från hans konto själv, med bank-id. Han godkände åtskilliga transaktioner, var och en på 14 000 kronor. Därpå blev han ombedd att inte röra sin dator på tre timmar, för att "processen skulle kunna ske utan avbrott". Mannen tyckte dock att något inte stämde och kontaktade sin egen bank efter transaktionerna. Han fick då beskedet att hans konto var tömt: 290 000 kronor saknades.
Pengarna som försvann från de båda personernas konton har förts över till katrineholmarens konto. Därefter har ytterligare två personer fått in pengarna på sina konton. I förhör sa katrineholmaren först att han tappade bort sin mobil, som han hade bank-id på. Han såg att pengar kom in på hans konto, men säger att det inte är hans pengar. Senare sa mannen att han lämnat sin telefon till någon som han var skyldig pengar, för att personen skulle ta ett lån i hans namn.han ville i förhör inte berätta vem den personen var. När han fick tillbaka telefonen, säger mannen, var han spärrad från sin bank. Under utredningen har drygt 170 000 kronor tagits i beslag från mannens konton, pengar som betalats tillbaka till de drabbade.