Det finns många pedagogiska utmaningar med att ta emot nyanlända barn i skolan. Det konstateras under tisdagen då Safiren fylldes av lärare. En av programpunkterna på konferensen som arrangeras av Mälardalens högskola är den forskningscirkel som bedrivits på Tallåsskolan under 2014.
– Det har stått klart hur stor betydelse modersmålet har för lärandet, säger Ann Gustafsson som är lärare på Tallåsskolan och var en av dem som berättade om projektet för den samlade skaran.
Är inte det en självklarhet?
– Jo, det är självklart, men resurserna finns inte, svarar Charlotte Wallman, även hon lärare på Tallåsskolan.
– Kombinationen ämneslärare som dessutom har modersmålskunskap saknas, flikar Gustafsson in.
Vad har det hela lett till rent konkret? Ann Gustafsson svarar på sin egen fråga.
– Det handlar om att ge barnen studiehjälp på arabiska och somaliska. Att visa dem fackuttrycken och begreppen. Vi har fått personalresurser i och med fler som talar arabiska och somaliska, säger hon.
Redan i dag finns alltså elevassistenter på Tallåsskolan som har andra modersmål än svenska.
– Sedan kan det behövas vissa moderniseringar i vissa lokaler. Exempelvis handlar det om idrottshallarna där det behövs en tavla att skriva upp begrepp på, fortsätter Gustafsson som arbetar just som idrottslärare.
Man har nu pekat ut en del punkter där förbättringar skulle kunna göras. Enligt de två lärarna från Tallåsskolan handlar det bland annat om att samordna studiehandledarresurserna. En annan sak är att få igång förberedelseklasser.
– Glappet mellan interkulturella enheten och en vanlig högstadieklass kan vara för stort. Speciellt om barnen inte har gått så mycket i skolan i hemlandet, säger Charlotte Wallman.
Ann Gustafsson trycker på vikten av att vara flexibla.
– Flyktingströmmarna förändras över tid och behovet av hjälp inom olika språk växlar.
Helene Björkqvist är förvaltningschef på bildningsförvaltningen i Katrineholm.
– När ett sådant här arbete görs är det viktigt att sprida det i organisationen. En forskningscirkel är ett bra arbetssätt. Det blir en naturlig koppling mellan forskning och skola som gynnar bägge två, säger hon.
– Vi jobbar med en lärande organisation och försöker sprida goda exempel och arbetssätt, fortsätter Helene Björkqvist.