Så kan omvärlden komma närmare

Norrköpings resecentrum ska bli en effektivare knutpunkt. Citybanan ska göra att fler tåg kommer ut och in från Stockholm. Men frågan är vad det verkligen gör för Katrineholmare på resa.

Katrineholm2015-01-28 16:30

Norrköpings kommun har planer på att göra sitt resecentrum till "en urban nod". Något som i förlängningen kan underlätta för katrineholmare att ta sig snabbare till olika platser i Östergötland – och tvärtom.

– Katrineholm kommer att få vara med i den referensgrupp som vi kommer att stämma av projektet med. Arbetet syftar till att förbättra kopplingen mellan lokal, regional och nationell trafik i Norrköping och även katrineholmsbor som åker kollektivt till Norrköping kommer att ha nytta av det, säger Ulf Arumskog som är utvecklingschef på Norrköpings kommun.

Kuriren har tidigare berättat om att Katrineholms kommun skrivit på ett "letter of support" som stöd för den ansökan Norrköpings kommun skickar till EU för att få bidrag till projektet.

– Det handlar än så länge enbart om en utredning för att ta reda på vad vi ska göra, fortsätter Arumskog.

Projektet syftar inte till fler, snabbare och tätare kollektivtrafikförbindelser mellan Norrköping och Katrineholm, utan att göra själva knutpunkten bättre.

– I det här arbetet ska vi titta på framkomligheten i Norrköping för dem som går, cyklar eller tar sig fram kollektivt. Det ska bli kortare väntetider mellan bytena och kortare restid. Exempelvis kan det gå mycket fortare att ta sig till och från Söderköping från Norrköping, säger Arumskog.

– De katrineholmare som åker hit ska oftast inte bara till stationen, utan vidare i staden eller länet

Tidigare har man diskuterat om Östgötatrafikens pendeltåg, som går mellan Tranås och Norrköping, skulle fortsätta till Katrineholm för att utöka pendlingsmöjligheterna. 2012 publicerades en artikel i Katrineholms-Kuriren där både företrädare för Arriva, som driver Östgötapendeln, samt kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S) uttalade sig. Då sa man att man skulle titta på hur en tidtabell skulle kunna se ut, men tankarna om att börja köra det pendeltåget till Katrineholm är inte längre aktuella.

– Nu har vi den tågförbindelsen vi har, "Uven", som går mellan Sala via Katrineholm och till Linköping. Det är ett bra system och något annat är inte aktuellt nu, säger Göran Dahlström.

Något som Dahlström snarare hoppas ska utgöra en förbättring i tågtrafiken för Katrineholms del är Citybanan i Stockholm.

– När den är klar 2017 går det att få ut mycket fler tåg på spåren och när Ostlänken blir klar längre fram i tiden blir det mer möjligheter till pendling och godstrafik. Det frigörs spårutrymme, säger Dahlström.

Han sticker inte under stol med hur viktigt det är med bra pendlingsmöjligheter för Katrineholm och pekar ut Stockholm, Norrköping, Örebro och Eskilstuna i synnerhet.

– Om vi binder samman Katrineholm med de kringliggande städerna kan vi verkligen etablera oss som en modern stad.

Även Vingåkers kommun är ska vara med i en referensgrupp i projektet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om