Så kan genomfarten bli ett lustfyllt stråk

Läge. Liv. Lust. Med de ledorden som utgångspunkt tar nu ett nytt stråk form i centrala Katrineholm i stället för genomfartsleden. Ännu är det bara en visionär skiss, men 2016–2018 kan det bli verklighet.

hågbrandt

hågbrandt

Foto: Fotograf saknas!

Katrineholm2015-06-05 08:00

– Det behövs något som sticker ut, något att känna stolthet över, en snackis. Därför måste man våga det lilla extra.

Kommunens samhällsbyggnadschef Lars Hågbrandt pratar om attraktivitet. Den är, framhåller han, en viktig grundsten i bygget av framtidens Katrineholm.

Därför ska den prägla också de nästan sex kilometer väg och gata som skär genom tätorten, från Djulö kvarn i söder till cirkulationsplatsen Sågmon. Där i norr ansluter Östra förbifarten, invigd hösten 2012 efter 40 års kamp för att få bort den bullrande, tunga genomfartstrafiken från stadens centrum.

Nu när den kampen är vunnen, är tiden kommen att göra något åt genomfartsleden. Kommunens vision är att den ska göras om till ett stråk, och utmed detta stråk har flera konkreta idéer poppat upp:

+ en prunkande handelsplats med koloniträdgårdar, musteri och kafé

+ en vattenpark

+ shared space i centrum

+ alléer med träd och effektbelysning.

Dessa och fler idéer därtill presenteras i ett gestaltningsprogram som samhällsbyggnadsförvaltningen har tagit fram tillsammans med ett konsultföretag, Sweco architects. Gestaltningsprogrammet visar hur genomfarten kan omskapas. Idéerna kommer från en workshop som kommunala tjänstemän och lokala näringslivet hade i fjol.

– Nu ska vi titta på fördelarna och nackdelarna med det. Det kommer säkert att göras flera ändringar innan vi har ett färdigt beslutsunderlag. I slutänden kan det bli något helt annat än idéskissen, säger Hågbrandt.

Han är noga med att gestaltningsprogrammet blott är ett arbetsmaterial. Men det är så pass detaljerat att mer genomgripande studier före en projektering egentligen inte ska behövas. Samhällsbyggnadsförvaltningen hoppas att arbetet med stråket ska kunna starta nästa år och vara färdigt 2018.

Genom gestaltningsprogrammet och utmed stråket löper Katrineholms varumärke Sveriges lustgård som en röd tråd. Parallellt löper en annan röd tråd: hållbarhet.

Förbifarten har minskat trafikflödet på genomfarten med drygt 40 procent förbi Stadsparken och drygt elva procent på Vasabron. Därmed sätts gång-, cykel- och kollektivtrafiken i centrum. Ytorna för personbilstrafik mellan Talltullen och "Biltema-rondellen" ska krympas.

– Där finns en överkapacitet i dag och så stora trafikytor behövs inte. När satt du senast i en bilkö vid något av rödljusen på genomfarten?

Här intill kan du ta del av några idéer i gestaltningsprogrammet. Kommunstyrelsens politiker har redan fått tjuvkika och Hågbrandt är förväntansfull över fortsättningen:

– Det finns ett politiskt mod i Katrineholm. Då händer det saker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om