Så går det till när din matkasse packas

Sedan ICA Maxi införde möjligheten att handla mat via nätet har försäljningen stadigt ökat och runt 350 beställningar plockas ihop varje vecka.

Handlaren Emil Remröd och online-chefen Camilla Sevelin berättar att berättar att man får runt 350 ordrar i veckan.

Handlaren Emil Remröd och online-chefen Camilla Sevelin berättar att berättar att man får runt 350 ordrar i veckan.

Foto: Emma Eriksson

Katrineholm2019-05-02 19:49

Tar man dörren ut på lagret vid fiskdisken kliver man rakt in i händelsernas centrum för butikens e-handel. Där står nämligen den dataterminal där alla beställningar av varor via nätet går in och härifrån utgår de i personalen som plockar ihop kundernas matkassar.

Redan 05.30 i arla gryning börjar arbetet och på långa rullvagnar med tolv fack vardera finns våg och etikettskrivare för att underlätta och effektivisera.

Den som leder och fördelar arbetet är Camilla Sevelin. Hon har arbetat på ICA Maxi sedan 2000 och började som online-chef och ansvarig för sociala medier 2016.

– Vi tar emot beställningar till och med 23.59 kvällen före och har även expressbeställning där man kan beställa samma dag. Vi har kylrum och frysboxar så det har ingen betydelse när kunden kommer, förklarar hon.

Ute på lagret gör sig medarbetare Rickard Ramström redo att packa nya ordrar.

– Den största utmaningen är att hålla tidsschemat, men samtidigt hinna med att hjälpa kunder i butiken, säger han.

– Sen måste man vara extra noga när man arbetar med lösplock när man väljer färskvaror, frukt och grönt, konstaterar Camilla Sevelin.

Vilka är det då som handlar via nätet?

­­– Den spontana känslan är att det framför allt är den stressade barnfamiljen som beställer på nätet för bara kunna gå in och hämta sina kassar. Vi har även många äldre som stamkunder och det underlättar för dem att slippa gå i butiken och släpa tunga kassar, säger Sevelin.

Färdiga matkassar med recept har funnits länge via olika aktörer som till exempel Linas matkasse. Konceptet med lösplock däremot, att kunden själv gör en beställningslista med varor, introducerades först våren 2016 på ICA Maxi.

– Vi var bland de första i Katrineholm när vi införde online-försäljning och nu är vi ensamma på den lokala marknaden. Vi ser en stadig ökning trots att vi inte lagt mycket kraft på marknadsföring. Allt fler hittar tjänsten och känner sig bekväma med att handla på det här viset, säger handlaren Emil Remröd som driver butiken.

Han berättar att man får runt 350 ordrar i veckan och att det rör sig om minst två matkassar per beställning. Merparten av kunderna hämtar sina kassar själva, men en del körs ut via hemleverans till exempel till Sköldinge, Baggetorp och Björkvik.

Det mesta som finns i den fysiska butiken går att beställa, med vissa undantag.

– Vi försöker hålla ett så stort sortiment vi kan, men färsk fisk från den manuella hanteringen har vi inte och vi plockar heller inte ihop lösgodispåsar, förklarar Emil Remröd.

Den prismedvetna konsumenten som noterat att priset skiljer sig från om man själv plockar ihop sina varor i butiken eller via nätet, har helt rätt. Det läggs ett procentuellt påslag på de varor man beställer.

– Man får se det som en tjänst man betalar för, den tid det tar för vår personal att hantera beställningen.

Emil Remröd berättar att e-handelskunder generellt sett har ett annat köpbeteende än de som själva handlar i butiken.

– Ofta handlar man en högre andel skafferivaror och mindre av färskvaror som bageri. Sen ser vi även att de som handlar via nätet kommer in och kompletteringshandlar i butiken.

Vad nästa steg i den tekniska utvecklingen kommer att innebära är svårt att sia om, men Emil Remröd säger att det pågår ett stort skifte inom e- handeln.

– Man kommer nog att göra det ännu enklare att veckohandla med tekniska hjälpmedel. Sen tror jag mycket på det smarta hemmet, exempelvis kylskåp som beställer varor själv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om