"Vi i majoriteten vill avskaffa minutschemat i äldreomsorgen. Det handlar om att de äldre ska uppleva bättre vård och att personalen på hemtjänsten ska uppleva mindre stress på jobbet", sa dåvarande ordförande Ulrica Truedsson (S) i Katrineholms-Kuriren i augusti 2018.
Tillsammans med vice ordförande Christoffer Öqvist (M) gav majoriteten i nämnden vård och omsorgsförvaltningen i uppdrag att ta fram ett förslag över hur man kan göra schemaläggningssystemet tydligare och mer lättarbetat.
Nu yrkar Joha Frondelius, Marian Loley, Dag Dunås och Alexander Forss på att kommunen tar bort minutschemat tillika minutstyrningen inom hemtjänsten under 2023/2024.
"Hur kan majoriteten lova så stort och hålla så tunt?" skriver Kristdemokraterna i en motion till kommunfullmäktige.
De menar att många som jobbar i den här typen av styrningsmodell känner sig pressade och stressade. Då finns det risk att fler väljer att säga upp sig och att det blir svårare att rekrytera hemtjänstpersonal. I motionen hänvisar de till Kommunals undersökning förra året, där 40 procent av dem som arbetar enligt strikt minutschema uppger att de inte vill arbeta kvar inom hemtjänsten om tre år.
– Hur kan man i en sossekommun inte ha kommit längre med de här frågorna? Någonstans måste vi få ordning på det här. Vi är jätteoroade för att vi inte får kvalificerad personal i hemtjänsten, om vi inte skapar en arbetsmiljö där folk vill stanna, säger Joha Frondelius.
Johanna Karlsson(S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden förklarar att arbetet med att se över minutstyrningen i hemtjänsten började 2018 och pågår fortfarande.
– Det är viktigt att ha ett välfungerande system. Mitt i det här arbetet kom pandemin där vi fick fokusera på andra saker, säger hon.
Enligt Johanna Karlsson behöver man ha ett system som säkerställer och kvalitetssäkrar att omsorgstagarna får rätt insatser utförda.
– I Katrineholm jobbar vi enligt modellen att hemtjänsten får ersättning för utförd tid. Det är väldigt komplext att lägga schema på ett bra sätt inom hemtjänsten. Kommunikationen mellan de som planerar besöken och de som jobbar med våra brukare är väldigt viktig, säger hon och fortsätter:
– Vi i majoriteten vill såklart att våra medarbetare ska ha en bra arbetsmiljö och inte känna sig stressade. Därför kommer arbetet med att förbättra schemaplaneringen i hemtjänsten fortsätta.