Risk för kommunal digital efterkälke

Gymnasiet har en-till-en-datorer och förskolan har satsat på ipads, men i grundskolan dröjer It-satsningen. Elever i Björkvik jobbar med begagnade datorer som snart klappar ihop. Men en ljusning kan skönjas.

150120 CW Skoldatorer2.jpg

150120 CW Skoldatorer2.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Katrineholm2015-01-23 05:00

Att varje skolelev får låna varsin dator eller läsplatta är långt ifrån allena saliggörande för skolresultaten. Men en sörmländsk jämförelse visar, att många kommuner de senaste åren har satsat mer än Katrineholm på datorer och läsplattor i skolan.

– Vi menar att det måste göras en rejäl satsning för att inte kommunen ska hamna på efterkälken, säger Jörgen Rüdeberg, verksamhetschef på bildningsförvaltningen.

Skolcheferna bestämmer själva över vad som ska köpas in, men pengarna ska räcka till mycket. Förvaltningen hade inför årets budget önskemål om att kommunen skulle satsa på digitala verktyg. Så blev det inte, men nu börjar det röra på sig. Bildningsförvaltningen har i uppdrag från kommunfullmäktige att i vår göra en förstudie om en satsning på pedagogiska verktyg i förskola och grundskola. Kanske kan det bli en-till-en-system med ipads för årskurs fyra till nio nästa år.

– Och vi måste hinna med utbildning också, säger verksamhetsledaren Lisa Eriksson, som framhåller hur viktigt det är att lärarna vet hur de ska använda verktygen.

Den digitala satsningen är brådskande. I varje fall för Lena Skånbeck, som var först i kommunen med metoden Att skriva sig till läsning. Eftersom hennes klass ett-två på Björkviks skola använder dator mycket för läs- och skrivinlärningen är datortätheten stor. Men det handlar främst om avlagda, stationära datorer från Tekniska verken som snart inte orkar mer.

– Jag är rädd för att stänga av dem, de kanske inte går att starta igen, säger hon.

För hennes egen del skulle en-till-en-lösningen med en läsplatta med tangentbord till varje elev vara den bästa.

– Det skulle bli så lätthanterligt om alla kunde göra samma moment samtidigt.

Men hon poängterar att den lösningen kanske inte passar alla. Och hon framhåller precis som Lisa Eriksson att fortbildning är a och o för att verktygen ska vara användbara.

Att barnen ska läsa böcker, klippa, klistra, rita och skriva för hand är en självklarhet, säger Lena Skånbeck. Men det är också självklart med digitala lärverktyg.

– Vi måste möta eleverna där de är. Och de är här, säger hon med en blick på datorerna.

Frågan är hur länge utrustningen som hon har nu håller?

– Det går ett läsår till. Hoppas jag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om