– Det är som om jag skulle köpa en bil i juni och betalar den. Sedan kommer bilfirman på att "aj, vi höjde ju priset på den här bilen i januari". Ska jag betala prishöjningen retroaktivt då, säger katrineholmaren, som fått krav på att betala retroaktivt höjd tv-avgift.
Mannen har betalat tv-avgiften kvartalsvis, som de flesta gör. 585 kronor i januari, april och juli. I slutet av augusti fick han en ny faktura, som ska betalas i oktober. Men på den står det, att avgiften är höjd sedan 1 januari och han krävs på ytterligare 15 kronor per kvartal.
– Jag får en retroaktiv höjning på en faktura jag betalade nio månader tidigare. Det studsade jag på.
Han fortsätter:
– Allt jag handlar i mataffären är registrerat, eftersom jag betalar med kort. Hur skulle det se ut om handlaren kom och sa "vi ser att du har köpt 700 liter mjölk och vi höjde priset vid årsskiftet med 50 öre per liter". Är jag skyldig 350 kronor då?
Det är inte pengarna som är orsaken till katrineholmarens irritation.
– 45 kronor är inga pengar för mig, 15 kronor per kvartal. Det är en femma i månaden. Men om vi har tre miljoner tv-apparater gånger fem kronor, då blir det 15 miljoner kronor i månaden. Jag förstår att Magdalena Andersson säger att vi har bra finanser. Blir det dåligt kan vi alltid ändra en faktura retroaktivt, säger han.
Johan Gernandt är kommunikationschef på Radiotjänst i Kiruna. Han svarar på kritiken, att det är viss skillnad på en butik och Radiotjänst.
– Hela vårt system är reglerat i lag. Riksdagen fattar beslut och vi verkställer. Problematiken som uppstår är att radio- och tv-avgiften ska betalas i förskott. Riksdagen fattar ofta beslut nära hel- eller halvårsskiftena och många har redan betalat, enligt den tidigare nivån.
Han konstaterar att det varit enklare, om riksdagsbesluten fattats tidigare på åren.
– Men avgiftshöjningarna läggs samman med budgetpropositionen, som alltid läggs ganska sent på året, till och med in i december. Vi kan inte fatta beslut om avgiftshöjning utan att vi har riksdagsbeslutet. Men det är klart att vi önskat bättre framförhållning, säger Johan Gernandt.