Rektorns jobb krävande men givande

Jobbet som rektor har kallats ett "mission impossible". Men Tommy Modigh på Östra skolan är inte böjd att hålla med. Han gillar att vara en skolans jonglör med örnkoll på det mesta.

Katrineholm2013-05-02 09:02

Det var Bo Sundahl, ordförande i Lärarförbundet i Katrineholm, som i en intervju i KK tidigare i år kallade skolledarnas jobb för ett så gott som omöjligt uppdrag. Han är inte ensam om att se rektorsjobbet som krävande.

En enkät som gjordes tidigare i år av Utbildningsradion visar att sex av tio rektorer har sömnproblem på grund av jobbet. Enligt en medlemsenkät bland Skolledarförbundets medlemmar måste två av tre medlemmar jobba övertid för att få jobbet att fungera.

Samtidigt visar enkäten att 95 procent av rektorerna känner glädje när de går till jobbet.

Tommy Modigh är en av de sistnämnda.

- Jag mår bra. Jag tycker att jag har ett bra jobb, tack vare omväxlingen och mångfalden av uppdrag.

Den där mångfalden spänner över allt från elevvårdskonferenser till skyddsronder. Tommy Modigh har ansvar för 40 anställda, 170 skolelever och 100 elever i förskolan. Det är dock alltför sällan som tiden räcker till att hänga med på en lektion.

- Det blir inte så mycket som jag skulle önska. Men jag har en bra bild av hur det fungerar i klassrummen.

Rektorsrollen har ändrats en del på senare år. Kraven har skärpts i den nya skollagen på det pedagogiska ledarskapet och rektorns ansvar för elevernas resultat.

Det administrativa ansvaret har ökat, liksom ansvaret för att tillgodose elevers rätt till stöd. Rektor har också ökad rätt att besluta om ledigheter och disciplinära åtgärder för elever.

- Jag tycker att det är bra när det är tydligt vad som ligger på rektor, säger Tommy Modigh som inte tycker att förändringarna är så stora i praktiken.

Men även om han sover gott på nätterna och tycker att han kan ta igen övertid genom att sluta lite tidigare en annan dag, så medger han att det kan bli mycket ibland.

- Det händer att jag känner att jag inte räcker till. Man blir duktig på att försöka slå knut på sig själv.

Och visst följer jobbet med hem ibland, i huvudet.

- Men det måste inte vara dåligt. Det handlar om engagemang.

Tommy Modigh tycker att han har ett gott stöd i rektorsgruppen, som träffas varje torsdag och bollar frågor med varandra. Måluppfyllelsen, som är dålig på många håll i kommunen, är en utmaning för rektorerna.

- Man kan inte slå sig till ro med ett dåligt resultat, säger han.

- Att barnen lyckas – det är det som är drivkraften.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om