"Hej tjejer, Àr det bra", frÄgar han nÄgra Ättor som sitter i ett av vistena. I cafeterian avstyr han ett uppblossande brÄk om ett pingisracket. PÄ vÄning tre plockar han upp hushÄllspapper som en elev slÀngt pÄ golvet och fÄngar Àven upp eleven i trappan, som just tÀnkt slÀnga mer hushÄllspapper. Med armen om elevens axlar avstyr han slÀngandet. En kollega ringer och ber om hjÀlp pÄ expeditionen. Rashad Salih gÄr inte mot expeditionen, han springer.
Tidigare drev Rashad Salih restaurang i Katrineholm och blev bekant med kommunanstÀllda, som bestÀllde luncher.
â De kĂ€nde mig och frĂ„gade om jag ville jobba med barnen, som resurs. SjĂ€lvklart, sa jag, berĂ€ttar han.
2018 började han arbeta som resurs och vikarie pÄ fyra skolor: högstadieskolan pÄ dÄvarande Söder, samt mellanstadieskolorna SandbÀcken, StrÄngsjö och VÀstra skolan. Sedan fick han ett halvÄrskontrakt pÄ Söder.
â Första dagen pĂ„ Söder var det ett stort brĂ„k dĂ€r. Jag gick emellan och löste det ensam. Magdalena (Norin, rektor pĂ„ JĂ€rvenskolan) sa "vi behöver dig hĂ€r Rashad".
Nu ingÄr han i trygghetsvÀrdarnas grupp, dÀr kommunens sÀkerhetschef Tobias Plantin Àr chef. Tanken Àr att Rashad Salih ska börja vara pÄ mellanstadieskolorna igen, nÄgra timmar dÄ och dÄ.
â DĂ„ kĂ€nner jag eleverna innan de kommer till JĂ€rven.
Vid arbetsdagens början brukar han stÄ ute pÄ gatan och ta emot högstadieeleverna nÀr de kommer.
â Ibland Ă€r de trötta och ser inte trafiken. Jag vill att det ska vara lugnt nĂ€r de kommer. Sedan tar jag en runda och tittar till allting.
NÀr eleverna slutat för dagen gÄr Rashad ofta en vÀnda nere pÄ stan.
â Det Ă€r alltid nĂ„got brĂ„k vid bussarna.
Ibland uppstÄr större brÄk, ibland pÄ skolan, men oftast ute pÄ stan.
â Jag gĂ„r emellan direkt och stoppar brĂ„ken. Under Ă„ren har jag tagit 50-60 knivar frĂ„n ungdomar, mest ute pĂ„ stan. Ibland Ă€r de tio mot en, men jag mĂ„ste Ă€ndĂ„ gĂ„ emellan. Jag har varit militĂ€r. Jag vet att jag mĂ„ste stoppa dem. GĂ„r jag dĂ€rifrĂ„n utan att göra nĂ„got blir nĂ„gon skadad.
Han Àr aldrig rÀdd, sÀger han och har aldrig blivit skadad.
Rashad Salih talar mÄnga sprÄk: kurdiska, turkiska, farsi (persiska), arabiska och lite tigrinja, förutom svenska, och har stor nytta av sprÄkkunskaperna. Bland alla vanliga brÄk, om sÄdant som pingisracket, förekommer det ocksÄ brÄk mellan olika nationaliteter, ibland med grund i konflikter i hemlandet.
â En del nya elever kan inte svenska. I andra situationer dras ibland familjerna in. Jag talar med dem pĂ„ deras sprĂ„k, lugnar ned situationen. Jag hör vad de sĂ€ger om de hotar varandra pĂ„ andra sprĂ„k och jag sĂ€ger till direkt. Alla mĂ„ste visa respekt för varandra.
Ofta har dock konflikterna grund i hemmiljön. Rashad nÀmner frÄnvarande pappor som en orsak. Hunger kan vara en annan, alla fÄr inte tillrÀckligt hemma, en del vill inte Àta skolmaten.
â Jag lĂ€gger upp sallad till dem och sĂ€ger "Ă€t lite i alla fall". DĂ„ brukar de göra det.
Tidigare i veckan skickades en elev hem efter tjafs i skolan. Men han var hungrig, sa han till Rashad. Rashad hÀmtade Ätta pannkakor i matsalen sÄ att eleven fick Àta först.
Att vara snÀll Àr minst lika viktigt, sÀger han.
â Om de grĂ„ter, grĂ„ter jag med dem. Ăr de glada, Ă€r jag glad med dem. Jag spelar med eleverna, dansar med dem, leker. Jag sjunger nĂ€r de fyller Ă„r.
JĂ€rvenskolan Ă€r stor, med över tusen elever. Rashad kĂ€nner 90 procent av eleverna, sĂ€ger han, och kan över hĂ€lften av namnen. Ăven i andra sammanhang har han nytta av att kĂ€nna nĂ€stan alla.
â Det var en som snattat i en affĂ€r pĂ„ VingĂ„kersvĂ€gen. Han tog snus och cigaretter och sprang. Men jag sprang efter. De kan inte springa ifrĂ„n mig.
Han Àlskar sitt arbete, eleverna, alla ungdomar i Katrineholm, kollegorna i kommunen och pÄ skolorna, sÀger han.
â Vi ska alla kĂ€nna att vi jobbar hĂ€r tillsammans. Vi kĂ€mpar tillsammans. De hĂ€r ungdomarna Ă€r vuxna om nĂ„gra Ă„r. Om jag gĂ„r pĂ„ stan med min fru nĂ€r jag Ă€r ledig sĂ€ger alla "hej Rashad" till mig. Det gĂ„r inte att köpa för pengar.
NÀr Rashad Salih gÄr runt pÄ skolan pratar han med alla och eleverna vill gÀrna prata och vara pÄ bild med honom.
â Rashad Ă€r bĂ€st. Han borde fĂ„ uppgradering i lön, sĂ€ger Ă„ttondeklassaren Rayn Mustafa.
Fyra tjejer i nian som sitter och pluggar, hÄller med:
â Du Ă€r fett bra. OmtĂ€nksam och snĂ€ll, sĂ€ger de till honom.