De trygghetslarm som hemtjänsten använder har inte fungerat riktigt som de ska den senaste tiden. Enligt ett tips till tidningen "står bara larmet och tuggar" och det går heller inte att nå larmpatrullen.
Stefan Ivarsson är områdeschef inom äldreomsorgen.
– Vi har varit i kontakt med Tunstal som är vår leverantör. De får in alla larm till sig, men de har problem. De kan inte prata med den som larmar, berättar han.
Det finns en högtalare och mikrofon ansluten till larmanordningen. Via den ska det vanligtvis gå att ha talkontakt med brukaren.
– På så sätt kan man ofta reda ut vad larmet gäller och ibland går det att lösa direkt. Felet innebär i nuläget bland annat att vi får skicka ut larmpatrullen oftare, säger Ivarsson.
Han tror att problemet beror på att Tele 2 och Telia haft problem med 3G-nätet de senaste dagarna.
– Det har varit stora problem i Sverige sedan tiotiden på måndagsförmiddagen, så det här gäller säkerligen inte bara oss.
Tipset kom in till tidningen under helgen. Var det problem med mobilnätet redan då?
– Då vet jag inte säkert, säger Ivarsson.
Den senaste tiden har trygghetslarmen programmerats om. I stället för att larmet har tagits emot av servicehuset Igelkotten i Katrineholm är det numera företaget Tunstal i Örebro som sköter driften. De sista larmen blev omprogrammerade för ett par veckor sedan. Totalt handlar det om 800 larm.