X 2000-tågen byggdes mellan 1989 och 1998. En renovering av inredningen gjordes omkring 2006, men fordonsflottan är nu i stort behov av upprustning. För några år sedan inleddes därför arbetet med att uppgradera samtliga 36 X 2000. 2025 ska det vara klart. I princip allting innanför skalet blir nytt, såväl inredning som teknik. En ny stol installeras så att det ska bli bekvämligare.
På tisdagen togs det första renoverade tåget i trafik mellan Stockholm och Göteborg. Katrineholmsresenärer på väg söderut kunde kliva på klockan 11.22. En och annan hade också stannat till på perrongen för att fotografera tåget.
– Det är en stor dag för oss eftersom det inte är varje dag man får inviga ett nytt tåg. Jag har suttit fantastiskt skönt och sett en bistro som blänker och glänser, så det var en fin upplevelse att få åka med det nya tåget. Steg för steg kommer de bli en vanlig syn på våra järnvägar, sa Pär Helgesson, ansvarig för samhällsrelationer på SJ.
Stålchassit har behållits, likaså den klassiska korglutningen så att tåget fortsatt ska ta sig fram snabbt där järnvägen är kurvig.
Utöver stolen menar SJ att resenärerna främst kommer att märka av det stadigare brickbordet, bättre ljussättning och mer funktionella toaletter. Tåget har dessutom ett förbättrat 5G-baserat wifi-system samt nya radiotransparenta fönster, vilket underlättar för en bra mobiluppkoppling.