PR-jippot är ett lagbrott

KFV marknadsföring stoppade i dag marknadsföringskampanjen som uppmanar bilister att klistra Sveriges lustgård-dekaler på registreringsskylten.

Katrineholm2012-12-18 13:08

Bakom det lika snabba som drastiska beslutet döljer sig ett missförstånd, tror bolagets vd Harriet Nilsson.

KFV marknadsföring hade av Trafikverket fått veta att det var i sin ordning att sätta dekaler på registreringsskyltar. Av någon anledning gavs klartecknet på felaktiga grunder. Polisen säger nämligen nej med hänvisning till lagen om vägtrafikregister.

- I lagen står att annat märke inte få sitta på registreringsskylten än de gamla kontrollmärken som har lov att sitta kvar, säger trafikpolischefen i Sörmland, Per Lange.

Hastigt men mindre lustigt har KFV marknadsföring i dag tvingats ringa runt till de mackar och bilfirmor som tagit emot dekalerna, och förklarat vad som gäller. Omkring 800 dekaler har delats ut.

- Så går det när man ska vara innovativ och på. Men vi handlade i god tro säger Harriet Nilsson.

De bilister som ville delta i PR-kampanjen, skulle samtidigt ha tävlat om presentkort värda 500 kronor. Det är samma belopp som de skulle ha riskerat i böter för att ha klistrat dekalen på sin regskylt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om