Positiv planrespons– trots ett par men

Planerna på att bygga ett sprillans nytt bostadsområde på parktomten vid Åsgatan får övervägande positiva reaktioner. Men det finns ett men. Eller rättare: ett par stycken.

Katrineholm2015-05-23 12:00

De utkristalliseras i det dussin yttranden på detaljplaneförslaget som kommunen har fått under samrådstiden. Förslaget visar utförligt hur Byggaktören AB vill använda parktomten till att bygga fem lofthus. Tomten är insprängd mellan Åsgatan i söder, Lenagatan i väst, Teatergatan i öst och förskolan Örnen i norr.

Blir den bebyggd enligt plan, innebär det slutet för parken med dess bollplan. Det framhålls i ett par yttranden som den ena negativa konsekvensen.

"Vi ser att barn i stor utsträckning använder grusplanen för att till exempel lära sig cykla, spela fotboll, brännboll, med mera. Det är väl ett bättre ställe för dessa aktiviteter än att göra det på gatan!", tycker ett hushåll på Teatergatan.

"Om Katrineholm ska kunna locka till sig attraktiva skattebetalare är det inte genom denna typ av bebyggelse. Om människor ska lockas måste det finnas något mervärde i att flytta. Ett sådant mervärde är att det finns öppna ytor för lek", menar en granne på parkens andra sida.

Denna granne till tomten är av flera skäl helt emot byggplanerna. Motståndet står i bjärt kontrast mot övriga synpunkter, som både visar förståelse för behovet av fler bostäder och kommunens ambition att förtäta stadsbebyggelsen. Men det finns ett men också i dessa positiva yttranden.

Det handlar om trafiken.

Cirka 40 grannar till tomten har skrivit under en protest mot planerna på att ta bort vändzonen och öppna Åsgatan för genomfartstrafik. Förslaget bygger på att trafiken inom området kommer att öka. De risker genomfarten medför ska byggas bort med hastighetsdämpande åtgärder.

De boende bakom skrivelsen menar att analysen av trafikökningens konsekvenser är felaktig. En öppnad Åsgata skulle ytterligare öka trafikfaran – där sker redan mycket lek av små barn – och vintertid skulle farthinder begränsa framkomligheten på den smala gatan.

Det vore bättre och avsevärt säkrare, menar de 40, att behålla vändzonen för att på så sätt fördela trafiken till och från det nya bostadsområdet över flera gator.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om