Sex nomineringar har kommit till bildningsförvaltningen. På nämndens möte på tisdag ska det beslutas vem som får kvalitetspriset 2015. Priset ska gå till verksamheter som har nått framgång med att nå god måluppfyllelse.
En av nomineringarna kommer från ett arbetslag på Skogsborgsskolan, från förskoleklass till årskurs tre. Pedagogerna har fokus på språket och jobbar med den så kallade Cirkelmodellen som ger eleverna möjlighet att utveckla sin skrivkunnighet i fyra steg. Arbetet har lett till tydliga framsteg i bland annat läs- och ordförståelse.
Matematikutvecklingsgruppen på Västra skolan är också nominerad till priset. Nomineringen har sin grund i ett kompletterande arbetssätt, "Cirkelmatte", som går ut på att eleverna jobbar i par vid olika stationer där de får göra olika matteaktiviteter.
Nominerade är även pedagoger på förskolan Tjädern för arbetet med pedagogisk dokumentation och reflektion över arbetet. Tjädern har profilerat sig som en Reggio Emilia-inspirerad förskola och har haft flera arbetslag på studiebesök.
Specialpedagogiska teamet på Västra skolan har också föreslagits till priset. Teamet screenar alla barn, vilket gör att pedagogerna snabbt ser vilka behov som finns och kan stötta eleverna. Specialpedagogerna ser en kvalitetsförbättring både i det egna arbetet och i klassrummen.
Pedagogerna i AST-gruppen på Tallåsskolan är också nominerade till kvalitetspriset. AST står för autismspektrumtillstånd och lärarna ser en förbättring i arbetssättet.
Slutligen är engelsklärargruppen vid Katrineholms Tekniska college/Duveholmsgymnasiet/Ellwynska skolan nominerad. Gruppen har skapat ett mer rättssäkert system genom en utveckling av arbetet med medbedömning efter de nationella proven.