Under torsdagen öppnades väg 55/56 för trafik i båda riktningar mellan Ändebol och Simonstorp. Men de omkörningssträckor som finns längs vägen hålls för tillfället stängda, vilket innebär att vägen just nu är 1+1.
Vägen har varit avstängd sedan den 23 juni på grund av ett asfalteringsarbete på sträckan och anledningen till att vägarbetet nu pausas är för att underlätta sommartrafiken samt att flera vägarbetare själva tar semester.
– Arbetet följer prognosen och vi kommer under dagen öppna vägen, berättar Andreas Borg, projektledare på Trafikverket.
Vägarbetet har inneburit omledning av trafiken, som huvudsakligen gått via väg 216 genom Björkvik till E4:an. Även vägen förbi Forsa vidare förbi Bränntorp mot Simonstorp har blivit klart mer trafikerad.
Tidigare under veckan har två trafikolyckor, båda med lastbilar, skett på sträckan mellan Forsa och Brenäs samt mellan Brenäs och Kalbo.
Andreas Borg berättar om Trafikverkets ansvar vid omledningstrafik.
– Vi har sett en markant ökning av trafik på väg 216 samt andra kringliggande vägar när vi har stängt av väg 55/56, berättar han.
Andreas Borg fortsätter berätta att väg 216 genom Björkvik har bättre kapacitet för tung trafik än vägsträckan förbi Forsa mot Rejmyre.
– Men kommer man till Simonstorp från 55:an måste vi leda trafiken in på småvägarna, säger han.
Andreas Borg tillägger att han inte vet varför trafikflödet är så tungt just på den sträckan, men enligt honom är det inte Trafikverkets intention att trafikera den vägen hårdare än nödvändigt.
– Vi har skyltansvariga som har tillsyn över sträckorna ett par gånger om dagen, berättar Andreas Borg.
Anneli Kjellgren är boende i Björkvik. Hon berättar om sin uppfattning av trafiken.
– Det är fullt kaos, att ingen har kört ihjäl sig är ett under, säger hon.
Anneli Kjellgren, som bor vid omledningsvägen i Björkvik, beskriver farliga omkörningar och höga hastigheter. Hon menar att många i byn delar bilden av ett återkommande och osäkert trafikläge.
– Så fort de större vägarna stängs av dras trafiken om genom Björkvik, men det är aldrig någon extra säkerhetsåtgärd. Det har varit på tapeten många gånger men inget händer.
– Man måste vara blåögd att tro att några 40-skyltar kommer göra skillnad. Vill de inte sätta upp fartkameror så måste vi ha farthinder, säger Anneli Kjellgren.
Andreas Borg berättar att Trafikverket går ut med information gällande vägarbeten och omledningar till polisen, men att det är polisens uppgift att bedöma om det krävs fartkameror eller extra trafikkontroller.