Sörmlandstrafiken och Nobinas ursäkt efter olyckan

Drygt två timmar efter torsdagens allvarliga trafikolycka visste varken Sörmlandstrafiken eller Nobina att det var deras buss som var inblandad. Först klockan 09.30 aktiverades krisplanen och nu ber man alla inblandade om ursäkt.

I torsdagens allvarliga olycka klämdes busschauffören fast och fick föras till sjukhus med ambulanshelikopter. Drygt två timmar efter krocken visste Sörmlandstrafiken och Nobina inte att deras buss var inblandad.

I torsdagens allvarliga olycka klämdes busschauffören fast och fick föras till sjukhus med ambulanshelikopter. Drygt två timmar efter krocken visste Sörmlandstrafiken och Nobina inte att deras buss var inblandad.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2021-11-19 17:02

Det var strax efter 06 på torsdagsmorgonen som den allvarliga olyckan, med flera fordon inblandade, inträffade på väg 56 strax norr om Bie.

När en lastbil fick sladd i det glashala väglaget fick det stora konsekvenser. Personbilen som låg bakom lastbilen hann bromsa, men inte den linjebuss från Sörmlandstrafiken som kom strax efter. Bussen körde först in i personbilen och i en följdkrock klämdes dess chaufför fast. Han fick föras till Akademiska sjukhuset med ambulanshelikopter vid 07.30-tiden.

Fram till 10-tiden var det tvärstopp i trafiken på 56:an. Skolbarn som skulle till skolor i Katrineholm blev strandade och de som hunnit ombord på den buss som gick blev sittande i trafikkön.

Klockan 08.41 kontaktade Katrineholms-Kuriren Sörmlandstrafiken för att ställa frågor om olyckan. Då visste varken de eller bussbolaget Nobina att en av deras linjebussar varit inblandade i en svår kollision.

– Vi fick informationen om att vår buss kanske var inblandad i olyckan strax efter att vi pratat med Kuriren, berättar Sofia Wernersson, som är marknadskommunikatör på Sörmlandstrafiken.

Hon säger att man från Sörmlandstrafiken känner stor tacksamhet över att resenärer och bussförare inte är allvarligt skadade och tillbudet kommer nu att utredas.

– Vi vill att våra resenärer ska nås av information så snart som möjligt och ber om ursäkt till de som blivit drabbade till följd av olyckan. Nu är det vårt ansvar att undersöka om och hur vi kan vässa våra kommunikationsvägar, säger Wernersson.

Även Nobinas kommunikationschef David Erixon vill sända en ursäkt till de resenärer som påverkades.

– Det dröjde tyvärr flera viktiga timmar innan vi fick information om olyckan och kunskap om att det var vår buss. Det gjorde att den centrala krisplanen först kunde aktiveras klockan 09.30. Detta är en av de viktiga frågor som vi nu behöver utreda och gå till botten med tillsammans med Sörmlandstrafiken och andra viktiga aktörer, som polisen och räddningstjänsten, säger han.

David Erixon vill inte föregripa utredningen innan alla fakta finns på bordet.

– Om, vad eller hur informationen varit otydlig måste vi och Sörmlandstrafiken få utreda, nu när det finns en bättre helhetsbild.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!