Okritiskt om apartheidpå skol-Facebook

På en gymnasieskolas Facebook-sida publicerades en sammanfattning av ett skolarbete, som uttalade stöd för apartheidsystemet i Sydafrika.

Katrineholm2015-05-19 14:57

"Allt har förvärrats efter att apartheid avskaffades". "Hela landet är så gott som förstört efter hur de har bråkat och inte tagit ansvar för hur allt ska styras. Alla skattepengar går i stort sett till att ge ledaren ett fint hem."

Så skrev en elev på ett högskoleförberedande program på Duveholmsgymnasiet i en sammanfattning av sitt gymnasiearbete om hur situationen för de vita sydafrikanerna förändrats efter apartheidsystemets fall. Vissa av slutsatserna är snarlika det marginaliserade sydafrikanska pro-apartheid- och nationalistpartiet Front Nasionaal South Africas åsikter.

Men arbetet var varken färdigt eller godkänt när skolan publicerade det på sin officiella Facebooksida, säger skolan i dag.

– Det är väldigt olyckligt att arbetet publicerades på Facebook, säger Annika Linder, som ansvarar för gymnasieskolans Facebooksida.

Elevens handledare Erik Öberg berättar att arbetet inte var godkänt vid publiceringen, på grund av bristen på källkritik och objektivitet.

– Jag tycker att det finns vetenskapligt intresse i ämnet, men slutsatserna är långt dragna och det finns brister i källkritik och objektivitet. Jag kan tycka att det är lite dumt av skolan att lägga upp arbetet på Facebook innan det är godkänt, säger han.

Trots detta tryckte skolans rektor, Anne-Maj Kihlstrand, på "gilla" på inlägget på Facebooksidan.

Hänger ni inte ut eleven när ni publicerar ett arbete med så kontroversiella slutsatser, som inte är godkänt än?

– Det var elevens första utkast, som eleven har möjlighet att arbeta om. Det skulle inte ha landat hos mig, vi skulle ha väntat med publicering tills det var godkänt, säger Annika Linder.

Förutom skolans rektor har fem personer tryckt gilla på inlägget, innan det togs bort efter att tidningen ställt frågor om det.

Tidningen söker rektor Anne-Maj Kihlstrand för en kommentar om skolans syn på objektivitet och källkritik i gymnasiearbetena, utan att lyckas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om