I tisdags hade Katrineholms krishanteringsråd sitt första möte. Tanken var bland annat att olika aktörer som har viktiga samhällsfunktioner i krissituationer skulle få träffas och skapa kontakter, få förståelse för varandras kompetens och lyssna på kommunens säkerhetschef Peter Henriksson.
Lokala medier var inbjudna för att kunna rapportera om det nystartade rådet – men fick inte vara med som deltagare.
– Vi har inte diskvalificerat media, utan har pratat om kriskommunikation som ett särskilt spår. Jag tror, och det får jag ta på mig, att det hade blivit ett rejält sidospår om vi hade haft med media nu. Jag tror att det gjort att vi tappat fokus, säger Peter Henriksson.
Henriksson menar att de tar media och information i kriser på största allvar.
– Vi tog upp frågan och hur viktigt det är att nå ut med korrekt information så fort som möjligt i det brus som blir under en kris. Vi ska bjuda in media, men vet ännu inte i vilket forum det blir.
– Kriskommunikation är en stor del av vår kommunikationsplan. Det går så himla fort i bland annat social medier. Vi måste vara sylvassa.
Media har traditionellt sett haft en viktig del i planeringsarbetet inför kriser. Bland annat har Sveriges radio en självklar del i krisberedskapen och ska kunna sända under mycket svåra förhållanden.