Nytt nätverk för fristående butiker

Det kan vara tufft för fristående butiker att navigera i ett hav av nätbutiker och stora kedjor. Nu har fyra Katrineholmsbutiker anslutit sig till ett nytt nätverk för att öka konkurrenskraften.

Katrineholm2014-10-10 16:50

Unika butiker heter nätverket, som samlar privatägda och fristående butiker i landet. Det hela startades av butiksägare i Sundsvall och Timrå för ett år sedan. Nu har mer än 15 städer anslutit sig. Butiksägare som varit med ett tag vittnar om att nätverket ger resultat.

Målet med Unika butiker är att med gemensamma krafter öka konkurrenskraften. Butikerna som ingår får inte tillhöra någon kedja eller något franchiseföretag. De ska vara unika för sin region och tänka hållbarhet i sättet att arbeta.

– Att ingå i nätverket borgar för ett visst koncept och kvalitet, säger Susanne Carlson som med sin butik Fröken C ingår i nätverket.

De övriga tre butikerna är Ninas kammare, Annas gröna rum och Sköna Gertruds te och kaffe. Malin Ekström på Ninas kammare var den som först tipsades om Unika butiker.

– Jag är sunt skeptisk till saker och ting, men det här är helrätt för mig, säger hon.

Hållbarhetstanken i nätverket uppskattar hon särskilt och hon tycker att det är viktigt att kunna tala om varifrån hennes produkter kommer.

– Mina kunder frågar mer och mer om det, särskilt ungdomarna.

De fyra butiksägarna hoppas att nätverket ska leda till ökad samverkan och ökad synlighet, vilket blir bra för både lönsamheten och kunderna. Butiksägarna säger att långväga kunder, inte minst från Stockholm, är lyriska över blandningen av små och stora butiker i Katrineholm och över närheten.

– Service och bra bemötande är något som vi kan konkurrera med, säger Anna Carlsson på Annas gröna rum.

– Jag tror att vi har mer tid för kunderna här, säger Erik Jonsell på Sköna Gertruds te och kaffe.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om