Nya cykelbanan kom frĂ„n ingenstans – saknar stöd i plan

GÄng- och cykelbanan utmed NorrköpingsvÀgen saknar stöd i kommunens gÄng- och cykelplan. Det fÄr politikern Ewa Callhammar (L) att se rött. "Förvaltningen gör som de sjÀlva tycker, vilket Àr uppÄt vÀggarna", sÀger hon.

Johnny Ljung försvarar bygget av den nya gÄng- och cykelbanan utmed NorrköpingsvÀgen.

Johnny Ljung försvarar bygget av den nya gÄng- och cykelbanan utmed NorrköpingsvÀgen.

Foto: Jimmy Persson och Stina JĂ€rperud

Katrineholm2023-11-30 15:03

Som tidningen har berĂ€ttat tidigare ska det bli en gĂ„ng- och cykelbana frĂ„n Talltullen till Djulökorset. Arbetet har inletts, men fĂ€rdigstĂ€lls först i vĂ„r. Förutom att körbanan blir smalare ska hastigheten pĂ„ strĂ€ckan sĂ€nkas frĂ„n 80 kilometer i timmen till 60. 

NĂ€r kommunen planerar för nya gĂ„ng- och cykelbanor anvĂ€nds den gĂ„ng- och cykelplan som politikerna fattade beslut om Ă„r 2015 som underlag. Nu kan tidningen avslöja att den nya gĂ„ng- och cykelbanan utmed NorrköpingsvĂ€gen över huvud taget inte nĂ€mns i planen.

I kommunens budget för 2023 finns tre miljoner kronor avsatta till Ă„tgĂ€rder enligt gĂ„ng- och cykelplanen. Det Ă€r samma pengapĂ„se som samhĂ€llsbyggnadsförvaltningen anvĂ€nder till projektet utmed NorrköpingsvĂ€gen – trots att pengarna i budgeten Ă€r öronmĂ€rkta för projekt som finns omnĂ€mnda i planen. 

Allt sammantaget har fĂ„tt politikern Ewa Callhammar (L) att ifrĂ„gasĂ€tta satsningen. 

– För det första finns det inget politiskt beslut om att bygga den nya gĂ„ng- och cykelbanan. De hĂ€nvisar till gĂ„ng- och cykelplanen. I planen finns en prioriteringslista över projekt man vill genomföra, men NorrköpingsvĂ€gen finns inte ens med i listan. Beslutet som togs 2015 handlar om att man ska följa gĂ„ng- och cykelplanen, vilket man inte gör, sĂ€ger hon. 

undefined
Ewa Callhammar (L) Àr rosenrasande pÄ att det byggs en ny gÄng- och cykelbana.

Vad tÀnker du om det?

– Förvaltningen gör som de sjĂ€lva tycker, vilket Ă€r uppĂ„t vĂ€ggarna. De lever sitt egna lilla liv. Sedan Ă€r det rent ut sagt bedrövligt att lĂ€gga pengarna pĂ„ det hĂ€r eftersom det redan finns cykelbanor till Djulö. Om man nu vill göra annorlunda fĂ„r man vĂ€l föra upp det till kommunstyrelsen. Jag tycker att det Ă€r sanslöst hanterat och folk Ă€r alldeles tokiga pĂ„ det hĂ€r, vilket jag förstĂ„r, sĂ€ger Ewa Callhammar. 

Johnny Ljung, infrastrukturchef, skriver i ett mejl till tidningen att gĂ„ng- och cykelplanen inte Ă€r tĂ€nkt att ge en hundraprocentig bild. 

"Allting Ă€r inte detaljbeskrivet i gĂ„ng- och cykelplanen och kartan i den visar förslag till Ă„tgĂ€rder. Vi har bland annat byggt gĂ„ng- och cykelbanor runt StensĂ€ttersskolan som inte finns med i planen. GĂ„ng- och cykelplanen togs fram 2015. Det innebĂ€r att vissa behov av trafiksĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rder som vi ser i dag inte fanns med i planeringen dĂ„, just för att behov Ă€ndras och vĂ„r stad vĂ€xer", skriver han. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!