Som tidningen har berÀttat tidigare ska det bli en gÄng- och cykelbana frÄn Talltullen till Djulökorset. Arbetet har inletts, men fÀrdigstÀlls först i vÄr. Förutom att körbanan blir smalare ska hastigheten pÄ strÀckan sÀnkas frÄn 80 kilometer i timmen till 60.
NÀr kommunen planerar för nya gÄng- och cykelbanor anvÀnds den gÄng- och cykelplan som politikerna fattade beslut om Är 2015 som underlag. Nu kan tidningen avslöja att den nya gÄng- och cykelbanan utmed NorrköpingsvÀgen över huvud taget inte nÀmns i planen.
I kommunens budget för 2023 finns tre miljoner kronor avsatta till Ă„tgĂ€rder enligt gĂ„ng- och cykelplanen. Det Ă€r samma pengapĂ„se som samhĂ€llsbyggnadsförvaltningen anvĂ€nder till projektet utmed NorrköpingsvĂ€gen â trots att pengarna i budgeten Ă€r öronmĂ€rkta för projekt som finns omnĂ€mnda i planen.
Allt sammantaget har fÄtt politikern Ewa Callhammar (L) att ifrÄgasÀtta satsningen.
â För det första finns det inget politiskt beslut om att bygga den nya gĂ„ng- och cykelbanan. De hĂ€nvisar till gĂ„ng- och cykelplanen. I planen finns en prioriteringslista över projekt man vill genomföra, men NorrköpingsvĂ€gen finns inte ens med i listan. Beslutet som togs 2015 handlar om att man ska följa gĂ„ng- och cykelplanen, vilket man inte gör, sĂ€ger hon.
Vad tÀnker du om det?
â Förvaltningen gör som de sjĂ€lva tycker, vilket Ă€r uppĂ„t vĂ€ggarna. De lever sitt egna lilla liv. Sedan Ă€r det rent ut sagt bedrövligt att lĂ€gga pengarna pĂ„ det hĂ€r eftersom det redan finns cykelbanor till Djulö. Om man nu vill göra annorlunda fĂ„r man vĂ€l föra upp det till kommunstyrelsen. Jag tycker att det Ă€r sanslöst hanterat och folk Ă€r alldeles tokiga pĂ„ det hĂ€r, vilket jag förstĂ„r, sĂ€ger Ewa Callhammar.
Johnny Ljung, infrastrukturchef, skriver i ett mejl till tidningen att gÄng- och cykelplanen inte Àr tÀnkt att ge en hundraprocentig bild.
"Allting Àr inte detaljbeskrivet i gÄng- och cykelplanen och kartan i den visar förslag till ÄtgÀrder. Vi har bland annat byggt gÄng- och cykelbanor runt StensÀttersskolan som inte finns med i planen. GÄng- och cykelplanen togs fram 2015. Det innebÀr att vissa behov av trafiksÀkerhetsÄtgÀrder som vi ser i dag inte fanns med i planeringen dÄ, just för att behov Àndras och vÄr stad vÀxer", skriver han.