På tisdagen presenterade regeringen en ny nationell transportplan som gäller från 2014 till 2025. Totalt satsas 522 miljarder kronor på infrastrukturen.
Av dessa ska 5 193 miljoner kronor läggas på införandet av ett nytt signalssystem, ERTMS (European Rail Traffic Management System), som används för att beräkna avståndet mellan tågen.
Sträckorna som berörs är Hallsberg - Katrineholm, Hallsberg - Mjölby samt Stockholm (Älvsjö) - Malmö (Pepparholmen).
– ERTMS är mer effektivt och känsligt och därför kommer man att kunna packa tågen tätare efter varandra. Man kommer också att kunna höja hastigheten. Detta kommer att påverka trafiken positivt både för arbetspendlare och för godstransporter, berättar Roger Andersson, projektledare för Katrineholms Logistikcentrum.
På sikt är tanken att ERTMS-systemet ska införas över hela Europa och därmed underlätta transporter och resor över gränserna.
Projektet ska enligt preliminära planer påbörjas år 2017 - 2018 på sträckan Hallsberg - Katrineholm.
Det beräknas vara klart mellan 2020- 2025.