Ny prick på kartan för elbilar

Har du drömt om att tanka bilen gratis? Nu går det åtminstone att ladda fritt. Vid Gersnäs finns ett par nya snabbladdare.

eltank2PA.jpg

eltank2PA.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Katrineholm2015-03-04 08:48

Det är en tapper skara som samlats vid Egen-elkullen vid Gersnäs utanför Katrineholm. Invigning för de nya snabbladdarna för elbilar står på programmet och det blåser rejält under den mulna himlen. Vindkraftverken snurrar på, solcellerna får in desto mindre energi.

– Snabbladdaren laddar upp en elbil till 80 procent på 20 minuter. Sedan finns det en "semi-snabbladdare" också som tar två timmar på sig, säger Johan Ehrenberg på Egen-elkullen vilka har sett till att laddarna kommit på plats.

Under minst tre år kommer det att vara gratis att ladda elbilar, cyklar – och mobiltelefoner här. Katrineholms kommun har nämligen skrivit ett avtal där de lovar att betala 30 000 kronor per år för att snabbladdarna ska vara avgiftsfria.

– Jag vill ju inte bara ta betalt utan vill sprida elbilarna. Därför är det så kul att kommunen hoppar på och gör en investering, så att det blir möjligt för folk att ladda gratis, fortsätter Ehrenberg.

Tanken är bland annat att man ska kunna åka längre sträckor med elbilar utan att behöva vänta så länge på att den laddas upp. För bilar som enbart drivs av el är räckvidden nämligen ganska begränsad, men runt 15 mil brukar inte vara något problem. Bilen går att ladda i ett vanligt vägguttag men då tar det ett antal timmar. Ett nätverk av snabbladdare gör alltså att möjligheterna ökar att ge sig ut på en längre biltur – utan att smutsa ner miljön lika mycket som med fossila bränslen.

Snabbladdningsstolpar finns bland annat i Nyköping och i Kungens kurva i Stockholm. Det går att åka norrut från Jönköping och ladda längs med E4:an. Ladda går det sedan att göra i exempelvis Katrineholm, Örebro och Karlstad.

– Sedan kommer man ända till Norge och där är det fritt. Där har de snabbladdstolpar överallt. Det går inte att ta sig härifrån till Göteborg, men å andra sidan, vem vill till Göteborg, säger Ehrenberg och undslipper sig ett skratt.

Du har tidigare uttryckt en frustration över att kommunen inte varit tillräckligt miljövänlig. Har det ändrat sig nu?

– Det tar ju ofta tid för en kommun att fatta beslut och jag är ju en sådan som vill att allt ska hända fort.

Elen till just de här laddarna kommer från Egen-elkullens egen produktion.

– Den här parken skulle kunna driva alla Sveriges elbilar. Det säger lite om hur effektivt det är, säger Ehrenberg.

Kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S) berättar att det bland annat handlar om bra marknadsföring för Katrineholm.

– Vi går in med 30 000 kronor per år i tre år för att det ska vara gratis att använda. Vi gör det som ren PR. Sedan handlar det om att få fart på den här satsningen. Att andra kommuner ser att det går att göra såhär, säger han.

Det här blir mycket god miljö-PR för 90 000 kronor. Hur mycket green-wash är det här?

– Vi hade inte behövt göra någonting alls, men vi vill få fler att använda elbilar. Och det kommer fler miljösatsningar från kommunens sida senare i år, säger Dahlström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om