Det är räls som ska bytas och makadam som ska renas under arbetet, som drar i gång på fredagskvällen den 6 september på västra stambanan utanför fjärrvärmeverket. Hela helgen pågår arbetet med att byta räls där, innan det drar vidare på södra stambanan mot Strångsjö.
Samtidigt börjar den så kallade ballastreningen, alltså reningen av makadamen som spåren vilar på. Det görs för att förbättra dräneringen, vilket i sin tur hindrar att det bildas is som riskerar att lyfta spåret. Ballastreningen börjar i andra änden av arbetsområdet, vid Ändebol söder om Strångsjö.
Hela arbetet pågår till den 25 september. Under en period kommer det att råda enkelspårsdrift på järnvägen mellan Katrineholm och Strångsjö. Därefter blir det enkelspårsdrift mellan Strångsjö och Simonstorp. Detta ska dock inte påverka järnvägstrafiken nämnvärt.
– Det handlar om en försening på 1 minut och 20 sekunder mellan Katrineholm och Norrköping. Men tågen är delvis omlagda så att det inte ska bli så hög belastning, säger Thomas Carlsson, delprojektledare på Trafikverket.
I dag är hastigheten på flera sträckor mellan Katrineholm och Simonstorp reducerad till 140 kilometer i timmen, på grund av att rälsen är sliten. Efter detta arbete kommer tågen att kunna rulla i 180 kilometer i timmen.
Inga järnvägskorsningar kommer att vara avstängda för biltrafik under arbetet.