Nu börjar det hända saker i ärendet med den nedrasade bron i Värmbol. Det var den 24 mars som bron rasade när en traktor med släp åkte över den och sedan dess har de som bor på södra sidan av bron varit avskurna från Värmbol. De har tvingats till långa omvägar för att komma till stan.
Men i dagarna ska en skrotfirma börja bärga bron ur vattnet och arbetet med att hitta en ny bro pågår.
– Bron är såld som skrot, men skrotfirman tar bort den gratis mot att de får ta hand om materialet, säger Erland Fröjd vid kommunens service- och teknikförvaltning.
För kommunens räkning letar en konsult efter en ny bro att ersätta den nedrasade med.
– Det handlar om att hitta en så lång bro, 39,5 meter. Konsulten ska också se till att landfästena är schyssta, annars måste vi förstärka dem som är där.
Konsulten har varit i kontakt med Trafikverket, som har broar i lager. Men det har inte visat sig vara en lösning i Värmbolsfallet.
– Trafikverket rekommenderar inte den typen av bro längre och broarna de har är till för krigshändelser, säger Fröjd.
Vad kostnaden blir vet man inte än. Trafikverks-broarna, som kommunen alltså inte fick köpa, kostar omkring 5 miljoner kronor. Kommunens försäkring står för 2 miljoner kronor.
Det finns ännu inget formellt politiskt beslut på att bron ska ersättas, men det ska ske, säger Anneli Hedberg (S), ordförande i service- och tekniknämnden.
– Det finns inga oklarheter om att vi ska ha en ny bro. Det är klart att vi ska ha det, men vad det blir för typ av bro vet vi inte än.
Thomas Klasson bor på södra sidan av bron och tycker att det har tagit lång tid och varit mycket krångel för de boende.
– Det har tagit alldeles för lång tid. Det finns flera aspekter på det, miljöaspekten är en. En stålbro som ligger i vattnet rostar och rosten kommer ut i vattnet, säger han och kan också konstatera att omvägen märks på bensinförbrukningen.
Trafiken på vägen söder om bron har också ökat radikalt.
– Det är tre- eller fyrdubbelt så mycket trafik. Det drabbar de boende och vägsamfälligheten, som får stå för mer underhåll.
Thomas Klasson önskar att bron ska dras något mer åt väster, när den ersätts.
– Vinkeln när man kommer från söder är nästan 90 grader när man kör av bron. Dessutom ställde sig många bilar utanför lokalen Smedjan på Värmbols-sidan, fast det är p-förbud där.