Nu fullbordas nordvästra förbifarten

Den östra förbifarten må vara betydligt större, men den västra ska fylla samma syfte.Att leda bort trafik från centrum.

Katrineholm2015-01-07 19:30

– Man kan säga att det är en miniförbifart. En kurva som får ett bananutseende vars huvudsyfte är att leda bort den tunga trafiken från centrum, säger Marcus Persson som är projektledare på Trafikverket.

Kuriren har tidigare skrivit om planerna på att bygga om korsningen Vingåkersvägen - Mejerigatan och nu är den första fasen igång. Man har byggt en ny infart till kommunens förråd vars område till viss del kommer att tas i anspråk för den nya banankurvan. Här har man också fått bygga en ny parkeringsplats och en sliten gammal byggnad som bland annat används som personalutrymme kommer snart att rivas.

Det naturliga blir att köra i kurvan mellan Mejerigatan och Vingåkersvägen. Några trafikljus är inte planerade i dagsläget men kan eventuellt bli aktuella i framtiden om Trafikverket bedömer att det behövs.

– Förhoppningen är att allt ska vara klart innan sommarsemestrarna, om inget oförutsett händer, säger Marcus Persson.

Lars Ramstedt är projektchef på Katrineholms kommun. Han berättar att man räknar med att trafiken som fortsätter österut på Vingåkersvägen efter banankurvan ska minska med 15–20 procent.

– Säkerhetsmässigt blir det förstås bättre med mindre trafik i centrum. Den kommer att öka på Fredsgatan förbi SKF där de fordon som ändå ska in till staden kommer att köra, men det gör inget, där finns inga bostäder, säger han.

Katrin Andersson är trafikingenjör vid Katrineholms kommun.

– Den nya kurvan gör det även möjligt för längre fordon att ta den vägen. Det går inte alltid i dag, säger hon.

Totalt beräknas bygget att kosta 11 410 000 kronor. Trafikverket och Katrineholms kommun står för den största delen; 6 600 000 respektive 4 360 000 kronor. Tekniska verken och Sörmland vatten ska stå för 300 000 respektive 150 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om